Структура на урока по литература

Контрол и проверка на знанията и уменията по околен свят, човекът и обществото и човекът и природата

Контрол и проверка на знанията и уменията по околен свят, човекът и обществото и човекът и природата

   Контрол и проверка на  знанията са неделима част от учебния процес по околен свят, човекът и обществото, и човекът и природата . Чрез тях учителят може да получи обратна връзка за нивото на знанията, за степента н усвоеност на уменията на учениците.

1. Наблюдение. Наблюдението е най-достъпният метод за контрол (проверка) на знанията, уменията и навиците. Необходимо е учителят да формира у себе си способността за наблюдение на учениците в процеса на обучението. Съзнателността, внимателността, загрижеността съсредоточеността, готовността да се отговаря на въпроси или да се участва в даден вид учебна дейност може да бъдат важни указания за учителя. Отношението към ученето също може добре да се наблюдава в редица случаи.

2. Устно изпитване. То е важен метод за установяване познанията на учениците. При устното изпитване може добре да се проверява както точното запомняне на материала, така и способността за интерпретация на отделните моменти в него. Необходимо е при устното изпитване целият клас да следи отговорите, за да може да допълни при нужда отговора на изпитвания ученик. То може да бъде фронтално и индивидуално. 

3. Писмени работи. Предимство на писмените работи е това, че с тяхна помощ за един учебен час може да се проверят всички ученици. Те могат да бъдат текущи контролни писмени работи и срочни контролни писмени работи.

  • Текущите контролни работи не се съобщават предварително, те имат по-ограничени функции и темата им е областта на учебната материя, която се изучава в момента, в близките уроци.
  • Срочните контролни писмени работи се планират предварително и това се съобщава на учениците. Темите имам по-обобщаващ характер.

4. Практически работи. По някои учебни предмети знанията и особено уменията и навиците се проверяват най-добре с помощта на практическите работи. Те са подходящи методи за проверка по физика, химия, биология, трудово обучение, рисуване, физическо възпитание. Темите им могат да бъдат както индивидуални, така и общи за целия клас.

5. Изпити. Изпитът е заключителна проверка. Той може да бъде устен, писмен, практически или комбиниран. Изпитът може да бъде и конкурсен (постъпване в специално училище, във висше учебно заведение), за да се направи по-добър подбор.

6. Графична проверка. Този метод позволява да бъде установено до каква степен е усвоена съществена част от учебния материал и изпълнява и развиващи функции, стимулира развитието на детското внимание и наблюдателност. Усъвършенства зрителната памет  улеснява формирането на пространствените представи. За провеждането на графична проверка  се използват графичните дидактични игри.


Коментари

Публикуване на коментар