Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Анализ на динамиката в музиката

 

Анализ на динамиката с деца от предучилищна възраст.

  Динамиката в музиката се нарича степенуване на силата на тоновете (силно, тихо). Динамиката се проявява по два начина:

 

1.      Чрез внезапно съпоставяне на силно с тихо и обратното

2.      Чрез постепенно усилване или постепенно утихване

Динамиката се отбелязва с динамични знаци

Основни динамични знаци се изписват  под петолинието:

Силно

f

Форте

Тихо

p

Пиано

Много силно

ff

Фортисимо

Много тихо

pp

Пианисимо

Колкото е възможно силно(най-силно)

fff

Форте- фортисимо

Колкото е възможно тихо(най-тихо)

ppp

Пиано- пианисимо

 

   Постепенно усилване на звука  се нарича кресчендо (crescendo), а постепенно утихване на звука  – декресчендо (decrescendo)

    Динамиката има много голямо значение за точното пресъздаване на музикално – художествения образ. Чрез различната динамика се очертават различни емоционални състояния. Също така динамиката има звукоизобразителни възможности. Чрез постепенно усилване и утихване се създава впечатление за постепенно приближаване и отдалечаване.

   Необходимо е да се формира умения децата да сравняват и разграничават най – напред силна и тиха динамика, а след това силна, тиха и умерена.

Коментари