- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
Първия етап от заучаване на нова песен можем да определим като подготвителен – изразява се в създаване на нагласа или психическа готовност за запознаване с новата песен. Преди първоначалното прослушване на песента учителят трябва да провокира интереса на децата , за да слушат с ангажирано внимание. Това може да стане чрез следните методи:
- словесни -включват беседа, стихове, гатанки, приказки, близки по съдържание с поетичния текст.
- нагледни, - включват показ на картинки и илюстрации , чието настроение подхожда да емоционалното съдържание на песента.
- нагледно-действени - това са са кратки куклени етюди върху съдържанието на поетичния текст. Те са особено подходящи за най-малките. Повече време може да отнеме подготовката за възприемането на новата песен. Често беседата е свързана със самия сезон. През пролетта пеем пролетни песни, през зимата – зимни.
Следва преставяне на новата песен – прослушва се цялостно от началото до края, за да се получи представа за музикално – художествения образ. Изпълнението на песента трябва да е много артистично, в точното темпо, предписано от композитора и с подходящи динамични нюанси. (Най-интригуващо за децата е живото изпълнение на учителя.)
Анализ на песента – в този етап песента се прослушва неколкократно – цялостно или частично, с различни задачи за анализ. Задачите за анализ са :
- Съдържанието на поетичния текст- за какво се пее, за кого се пее, какво се случва?- Когато анализираме текста, непременно трябва да обясним непознатите думи, особено диалектните и новите думи. Не бива да се допуска пеене без разбиране на текста. Ако е необходимо – неколкократно изговаряне на непознати или трудни думи. Друга задача за анализ е :
- Определяне на настроението – то трябва да се характеризира с най-точните определения. Учителят трябва да акцентира върху връзката между смисъла на текста и настроението на мелодията, защото всяко вокално произведение представлява неразривно единство между текст и музика.
- Да се определят изразните средства, чрез които е постигнато настроението- какво е темпото- бързо, бавно или умерено ? Каква е динамиката , как изпълняваме песента – силно тихо или умерено?
Много често при песни с куплет и припев има темпови и динамични промени. Те трябва да се открият , за да може да се пресъздадат в изпълнение. Например куплетът е в по-бавно темпо, а припевът – в по-бързо. Колкото повече е слушана песента с различни задачи за анализ, толкова по-пълна и точна представа ще се формира в съзнанието за мелодичната линия.
Стигаме до запяване на песента от децата – една песен се заучава в няколко последователни ситуации. Крайно непрофесионален подход е учителят да каже : „Чуйте новата песен !” - и веднага след това да накара децата да пеят с него. Важното е :
- Да се изслуша цялостно песента
- .След това да се изслушат само 1 и 2 куплет, за да видим с каква думичка например може да се определи зайчето.
- Поставяме задача: Чуйте , за да определим темпото!
- Поставяме задача: Чуйте, за да определим динамиката!
С това последователно слушане се формира представа за мелодичната мисъл у децата.Тези фрази, които затрудняват децата се изработват отделно. Когато има интонационни трудности (децата интонират неточно) , се прилагат следните форми на работа:
- Учителят дава образец като изпява трудната фраза.
- Учителят моделира с фигури – шаблони новите височини.
- Учителят с движение на ръката нагоре и надолу показва тоновите височини.
Когато трудностите са от метро-ритмично естество се прилагат следните форми на работа:
- Учителят дава образец в бавно темпо.
- Друга форма на работа – сравняват се дълги и кратки срички
- Текстът се скандира ритмично
- Дългите и кратки срички се изобразяват с различни по големина шаблони – големи и малки камбанки, правоъгълници и квадрати и т.н.
След като песента се заучи, може да се добави съпровод с детски музикални инструменти.
Коментари
Публикуване на коментар