Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Заучаване на нова песен. Етапи на методическата последователност.

Заучаване на нова песен. Етапи на методическата последователност.


   Първия етап от заучаване на нова песен можем да определим като подготвителен – изразява се в създаване на нагласа или психическа готовност за запознаване с новата песен.  Преди първоначалното прослушване на песента учителят трябва да провокира интереса на децата , за да слушат с ангажирано внимание. Това може да стане чрез следните методи: 

  • словесни -включват беседа, стихове, гатанки,  приказки, близки по съдържание с поетичния текст. 
  • нагледни, - включват показ на картинки и илюстрации , чието настроение подхожда да емоционалното съдържание на песента. 
  • нагледно-действени - това са са кратки куклени етюди върху съдържанието на поетичния текст. Те са особено подходящи за най-малките. Повече време може да отнеме подготовката за възприемането на новата песен. Често беседата е свързана със самия сезон. През пролетта пеем пролетни песни, през зимата – зимни.

Следва преставяне на новата песен – прослушва се цялостно от началото до края, за да се получи представа за музикално – художествения образ. Изпълнението на песента трябва да е много артистично, в точното темпо, предписано от композитора и с подходящи динамични нюанси. (Най-интригуващо за децата е живото изпълнение на учителя.) 


Анализ на песента – в този етап песента се прослушва  неколкократно – цялостно или частично, с различни задачи за анализ. Задачите  за анализ са :

  • Съдържанието на поетичния текст- за какво се пее, за кого се пее, какво се случва?- Когато анализираме текста, непременно трябва да обясним непознатите думи, особено диалектните и новите думи. Не бива да се допуска пеене без разбиране на текста. Ако е необходимо –  неколкократно изговаряне на непознати или трудни думи. Друга задача за анализ е :
  • Определяне на настроението – то трябва да се характеризира с най-точните определения. Учителят трябва да акцентира върху връзката между смисъла на текста и настроението на мелодията, защото всяко вокално произведение представлява неразривно единство между текст и музика. 
  • Да се определят изразните средства, чрез които е постигнато настроението- какво е темпото- бързо, бавно или умерено ? Каква е динамиката , как изпълняваме песента – силно тихо или умерено?

   Много често при песни с куплет и припев има темпови и динамични промени. Те трябва да се открият , за да може да се пресъздадат в изпълнение. Например  куплетът е в по-бавно темпо, а припевът – в по-бързо. Колкото повече е слушана песента с различни задачи за анализ, толкова по-пълна и точна представа ще се формира в съзнанието за мелодичната линия. 

Стигаме до запяване на песента от децата – една песен се заучава в няколко последователни ситуации. Крайно непрофесионален подход е учителят да каже : „Чуйте новата песен !” - и веднага след това да накара децата да пеят с него. Важното е : 

  1. Да се изслуша цялостно песента
  2. .След това да се изслушат само 1 и 2 куплет, за да видим с каква думичка например може да се определи зайчето. 
  3. Поставяме задача: Чуйте , за да определим темпото!
  4. Поставяме задача: Чуйте, за да определим динамиката!

С това последователно слушане се формира представа за мелодичната мисъл у децата.Тези фрази, които затрудняват децата се изработват отделно. Когато има интонационни трудности (децата интонират неточно) , се прилагат следните форми на работа: 

  1. Учителят дава образец като изпява трудната фраза. 
  2. Учителят моделира с фигури – шаблони новите височини.
  3. Учителят с движение на ръката нагоре и надолу показва тоновите височини. 

    Когато трудностите са от метро-ритмично естество се прилагат следните форми на работа:

  1. Учителят дава образец в бавно темпо.
  2. Друга форма на работа – сравняват се дълги и кратки срички
  3. Текстът се скандира ритмично
  4. Дългите и кратки срички се изобразяват с различни по големина шаблони – големи и малки камбанки, правоъгълници и квадрати и т.н.

  След като песента се заучи, може да се добави съпровод с детски музикални инструменти. 


Коментари