Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Аналитични задачи при възприемане на инструментални пиеси

Аналитични задачи при възприемане на инструментални пиеси


   Музикално – аналитичните  задачи са насочени към диференцирано музикално възприятие. Диференцираното възприемане изисква детайлно осъзнаване на елементите на музикалния език,  осмисляне на значението на изразните средства. На практика диференцираното възприемане се осъществява чрез поставяне на достъпни (за децата) аналитични задачи:

  1. Определяне на емоционалното съдържание – дали то се променя и как. При определяне на настроението трябва да се намерят най -точните прилагателни. При по-малки деца, учителят поставя затворени въпроси и децата избират подходящото определение от посочените от учителя. При по- големите се задават и отворени въпроси – те сами да намерят най-точните думи за настроението. 
  2. Характеристика на изразните средства, от гледна точка на тяхното значение за пресъздаване на музикалния образ.Например в пиесата „Дий, конче!” , темпото е бързо – както тича кончето. 
  3. Откриване на жанрови белези – песенност, музикалност, маршовост. Една пиеса се прослушва многократно, като преди всяко слушане се поставя конкретна задача за анализ. Отговорите се изискват след като творбата прозвучи. Не се разрешават коментари по време на прослушването на музикалната творба.

   Характерни похвати при слушане на инструментални пиеси- използват се периодично и зависят от спецификата на конкретното произведение:

1.Разнообразяващи похвати: 

  • учителят избира няколко заглавия, а децата децата избират кое подхожда на слушаната пиеса; 
  • децата сами да съчинят заглавие, което да подхожда на слушаната инструментална пиеса;
  • учителят предлага няколко различни картини, а децата избират подходящи за пиесата картинки; 
  • децата да нарисуват впечатленията си от музиката - пресъздаване на впечатление чрез рисунка.

2.Двигателно моделиране на музикалния образ – скачат като зайчета , ходят като патета, тромаво като мечета и т.н.


Коментари