Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Класификация на урока по литература

Класификация на урока  по литература


   В дидактиката и в различните методики няма приета единна класификация на урока. Различни са критериите за типологизиране – цели, съдържание, методи на работа, възраст на учениците и други. Дидактическите форми на работа са лекция, разказ, беседа, семинар, самостоятелна работа. В българското училище са популярни две класификации на уроците, заимствани от дидактиката:

1. Етапът в обучаващата дейност се явява критерии (по С.В. Иванов).По нея се определят следните типове уроци:

  • встъпително занятие
  • четене
  • ориентировъчна беседа
  • анализ на литературен текст
  • изучаване на допълнителна литература (критически статии, учебник, пособия и т.н.)
  • обобщение

2.Критерии е обектът на изучаване (по И.Н.Казанцев). Тази класификация има повече последователи, тя е адаптирана в методиката на обучението по литература от И.Н. Кудряшов и има следните видове занятия: 

-Уроци за изучаване на художествени произведения

  • За художествено възприемане на произведението
  • За задълбочаване на работата над текста
  • За обобщение на изученото произведение

-Уроци за изучаване на основите на литературната теория и история

  • За формиране на теоретико-литературни понятия
  • За усвояване на научни литературно-критически статии
  • За биография на писател 
  • За историко-литературен материал
  • За обобщение, повторение, анкети

-Уроци за развитие на речта

  • За обучение в творческа работа по жизнени впечатления и по произведения на литературата и на изкуствата
  • За обучение в устни отговори и доклади
  • За обучение в писане на съчинения
  • За анализ на съчинение

   Достойнството на първата класификация е, че дава възможност да се структурира система от уроци по дадена тема по реда на изнасянето им, да се акцентува етапите от работа върху текста. Но тя не включва предвиденото учебно съдържание по литература. Основността в обекта на изучаване е особено достойнство на втората класификация.

   Според сега действащите нормативни разпоредби за всички учебни предмети е приета единна класификация според познавателната активност на учениците в урока. Според тази класификация уроците са: 

  1. за нови знания 
  2. за упражнения
  3. за обобщение 
  4. преговор 

   Типовете уроци по литература имат своя специфика. Съотношението между уроците за нови знания, упражнения и преговор е регламентирано в учебните планове за всеки клас. Определен е броят за нови знания, за автори и текстове. Учителят обаче сам преценява как да разпредели упражненията и обобщенията по предвидения материал. Общоприето е, че във всеки урок трябва да присъства нещо ново за учениците. Дори в обобщението и преговора се въвежда нов аспект за оценка на изучаваното. Във всеки урок се предвиждат упражнения, чрез които се усвоява дадена информация, създават се начални представи, формират се навици и умения. 


Коментари