Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Възприемане на музиката- задачи. Специфика на репертоара за слушане

Задачи на музикалното възпитание по отношение на дейността „възприемане на музика“

Целенасочено изграждане на слушателски умения : 

  • музиката се слуша внимателно, за да се проследи развитието на музикалния образ и да се разбере съдържанието. 
  • слушателските умения предполагат: възприемане и запомняне на основните мелодии в творбата. В една инструментална пиеса може да има една, две или три теми – мелодии.; 
  • слушателските умения предполагат определяне на емоционалното съдържание на основните теми-мелодии; проследяване на тяхното развитие и изменение.
  • полагане на основите на художествен вкус и критерии за оценяване на музикално-художествените явления.
  • запознаване на децата с високо художествени творби от български и чужди автори.

Специфика на репертоара за слушане. 

Възприемане на музиката- задачи. Специфика на репертоара за слушане

   Репертоарът в детската градина включва песни и инструментални пиеси. Голяма част от инструменталните пиеси са програмни. Програмни са тези пиеси, написани по определена програма, отразена в названието на самата творба , например : „Къщичка за птици”; „Славейчето в розовия храст” ; „Влак” ; „Лъвът” ; „Баба Меца на разходка” ; „Капчици дъждовни” и др. В тези пиеси, композиторите използват много звукоподражатели  и звукоизобразителни интонации – различни животни и птици, и звуци от околната среда (копитата на кончето, шума на дъждовните капки и др.). 

   Програмната музика по-лесно се възприема от децата, защото е близка до техния жизнен опит. Звукоподражателните интонации (звука на влака или птичка например, представен чрез музика) са водещия елемент, чрез който учителят трябва да насочи децата, към емоционалното съдържание на пиесата. Анализът на пиесата не бива да приключва само с откриване на звукоподражателни интонации.Например когато слушат пиесата за влака, чува се тракането на колелетата и децата трябва да вдигнат ръка, когато чуят свиренето на локомотива. Какво е темпото? (умерено) Каква е динамиката? (променяща се – все едно влакът идва отдалече към нас и започва тихо и постепенно се увеличава).

    В репертоара за слушане има включени програмни пиеси, написани по известни приказки – „Червената шапчица и сивия вълк” ; „Кого срещнала житената питка?”; „Принцесата и граховото зърно”. При слушането на тези пиеси, учителят предварително разказва приказката, ако децата не я знаят,  или трябва да я припомни, ако вече са я чували. В пиесата за принцесата и граховото зрънце има две музикални теми – темата за принцесата – грациозна и капризна – повтаря се в първи и трети дял и втората тема – за граховото зърно. Тя е  във втори дял и звучи напрегнато и тревожно. 


Коментари