Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Видове уроци по литература


Видове уроци по литература

Урок за нови знания

   Урокът за нови знания е върху непознат обект от учебното съдържание – текст, автор, период, направление, теория на съчинението и т.н. В този тип уроци учениците предимно усвояват непозната информация. Има случаи, когато в програмите на двете образователни степени са включени едни и същи произведения – «Хайдути» и «На прощаване» на Христо Ботев. В периода 7-11 клас те влизат в нова система. Изучаването се актуализира, но е възможно някои от тези текстове да се разглеждат в уроци за нови знания, а това означава от нов зрителен ъгъл, например: Символът на песента в «Хайдути»«Свобода и смърт» в поезията на Ботев. 

   В урока за нови знания са приложими всички методи на обучение и всички дидактически форми. Историко-типологичният метод се използва обикновено в уроците за културна епоха и за жанрове – за фолклорни жанрове, за литературна епоха и за направление. Те дават систематизирани знания и са модел за изложение по подобна тема. Интерпретацията на художествен текст може да се поднесе в лекционна форма при по-големи ученици. Беседата има най-широко приложение в изучаване на литературни произведения, по-рядко се използва семинарното занятие. 

Урок за упражнения   

   Урокът-упражнение разчита на информираността на учениците по разглеждания въпрос и начините за разрешаването му. Целта е да се осмислят и усвоят различни методи и процедурите за използването им, за функционирането им, за да се постигне знание. Чрез упражнението се автоматизират дейности, създават се способности и методология за работа. Упражненията по литература са твърде разнообразни в зависимост от обекта. Упражненията се правят и върху изучаван, и върху неизучаван материал. Упражнението върху неизучаван обект може да разгърне направената постановка в урока за нови знания, например да проследи как функционира проблем, мотив, отделен образ в рамките на текста. Границите между урока за нови знания и за упражнение са относителни и условни. В чист вид те не съществуват, разграничението е формален критерий. 

Обобщителен  и преговорен урок  

   Методиката на обобщителните и на преговорните уроци не се различава по същество. Предназначението им е да се систематизират и обобщят знанията, да се откроят способностите на учениците да прилагат определени методики и техники. Разграничаването на урока – обобщение от преговорния е по мястото им в учебния процес (преговор се прави в началото и в края на годината, обобщение – по преценка на учителя). 

   Преговор се прави на цялото учебно съдържание по литература, с изключение на въпросите за устна и писмена реч. Урок-обобщение се предвижда за текстове, автори, литературни епохи. Темите за обобщителния урок могат да повторят проблема, под знака на който се разглежда автор, текст, литературно направление, епоха, но в часа не се повтарят съдържанието и структурата на уроците по този проблем. Темите за преговор са мащабни и обикновено се отнасят за литературен период. Въпреки че тези уроци са за изучен материал, в тях също се усвояват нови знания и се упражняват умения.

   Методите на образование в тези уроци са съпоставителният и историко-типологичният, по-рядко интерпретацията. Основни форми на провеждане на уроците са беседата и семинарът. Лекцията или разказът са недопустими като методически форми при този тип. Не се препоръчва и дискусия при обобщение и преговор (целта на урока не предполага такава форма). Това не бива да се разбира като изискване или дори само като пожелание на позицията от учениците. 


Коментари