Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Краснопис -начално обучение

Обучението по краснопис в системата на обучението по писане 
Краснопис -начално обучение

  Обучението по краснопис е заемало противоречиви позиции в исторически план .

  1. В първо отделение чрез буквара учениците се учат да четат буквите  и да ги пишат печатно;
  2. В трето отделение учениците усвояват ръкописното писмо.

 Обикновено в методиката задачите на обучението по краснопис се свързват с формиране на уменията да се спазват изискванията за графична правилност: 

  1. Да се възпроизвежда правилно графичния образ на буквата;
  2. Да се постига равномерно разстояние между елементите в буквата и между буквите в думата; 
  3. Буквите да имат еднаква ширина и височина;
  4. Наклонът при писане да бъде еднакъв-обикновено 65 градуса.

Дидактическа технология за овладяване на свързаното непрекъснато писане

   Характерно за учениците от началната училищна възраст е ,че пишат с много прекъсвания.При писане с прекъсване се нарушава съществено и графичната правилност.

  • Писане с прекъсване значително намалява скоростта на писане.
  • Когато пишещия накъсва движенията при писане в много случаи пропуска букви.

   Следователно в обучението по писане следна да се установят такива средства за връзка,които да позволяват в максимална степен интегрирането на движенията при писане. Получават се четири групи: 

  1. Букви с начало и с край за връзка;
  2. Букви с начало, но без край за връзка;
  3. Букви без начало,но с край за връзка;
  4. Букви без начало и без край за връзка.

Етапи в обучението по краснопис

   Обучението по краснопис се провежда през целия начален етап на обучение по писане.

  • Първи клас –изучаването на букви
  • Втори клас-ускоряване темпа на писане
  • Трети  клас-  С  особено значение са упражненията ,които помагат на ученика да  се приучи да разполага правилно буквите на  реда.
  • Четвърти клас – На този етап от обучението по писане започват да се оформят характерните особености на индивидуалния почерк.

   Упражненията по краснопис се включват както в уроците по български език ,така и в уроците за свързване на писмената реч.Очаква се в края на началното училище ученикът да пише с минимум прекъсвания ,ритмично,при оптимална скорост и съобразно с изискванията за графична правилност. 


Коментари