Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Начална грамотност

Начална грамотност


   Обучението по български език и литература в първи клас се реализира като ограмотителен период по отношение на културно образователната област. Тя има следните цели :

  • Да се създава и поддържа у първокласниците  интерес към четенето и писането като средство за общуване, познание, художествено въздействие и организиране на съвместна дейност.
  • Да се  изграждат начални умения за участие в писмено общуване.
  • Да се формират графологични умения, осигуряващи съхраняването на графичната правилност при по-бърз темп на писане
  • Да се усвояват образци на речеетикетно поведение и формиране на начални умения за ориентиране в условията на конкретна речева ситуация при устно общуване.  

 Тези цели представляват особения статут на този етап на обучението.

   В първи клас се провежда специално организирано обучение за развитие на фонетичния слух на учениците ,в основа на което е овладяването на действия на звуковия анализ. С особена важност е методическата работа, свързана с овладяването на четенето .

   В първи клас се провежда система за усвояването на ръкописното писмо. Широко място заема и методическата работа ,насочена към изграждане основите на правописната грамотност. Препоръчително е да се предвиди запознаване на учениците с различни шрифтове на буквите,

 Предвижда се и целенасочена работа за преодоляване на недостатъците в произносителните навици.

Етапи на методическа работа

Предбуквен етап

   Неговата продължителност се определя в зависимост от училищната готовност на учениците ,постъпили в първи клас. Обикновено този етап е кратък 2-3 седмици и включва:

  1. Обучение по четене – на този етап е насочено към изграждане на мотивационната основа за овладяване на четенето.
  2. Обучение по писане – е свързано с подготовка за овладяване на ръкописното писмо.
  3. Обучение по развитие на речта – е свързано с речевите дейности „говорене” и „слушане”.

 На практическа основа се въведа понятието „общуване”. 

Буквен етап

 Този етап  е основен. Той продължава до края на март.Обучението е свързано с работа върху звуковете и техните печатни букви. 

Следбуквен етап

 Обучението по четене се разгръща в две  основни насоки:

  1. Усъвършенстване на четивната техника;
  2. Подготовка за участие в литературно общуване. 

   Обучението по писане е насочено към усъвършенстване на графична правилност на писане. Обучението за развитие на речта е свързано с речевите дейности четене,писане,говорене ,слушане.

Звуковия аналитико-синтетичен метод на ограмотяване.

  В основата на съвременната система за ограмотяване е звуковият аналитико-синтетичен метод на ограмотяване. Основната характеристика на метода е:

  1. Отделяне на звуковете в състава на думата;
  2. Проследяване  последователността на звуковете в думата;
  3. Изследване на фонемното обкръжение на звука;
  4. Установяване на количеството звукове в думата;   
  5. Отделяне точната позиция на звука;
  6. Анализ на звуко-буквените несъвпадения
  7. Откриване на несъответствията.


Коментари