- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
Обучението по български език и литература в първи клас се реализира като ограмотителен период по отношение на културно образователната област. Тя има следните цели :
- Да се създава и поддържа у първокласниците интерес към четенето и писането като средство за общуване, познание, художествено въздействие и организиране на съвместна дейност.
- Да се изграждат начални умения за участие в писмено общуване.
- Да се формират графологични умения, осигуряващи съхраняването на графичната правилност при по-бърз темп на писане
- Да се усвояват образци на речеетикетно поведение и формиране на начални умения за ориентиране в условията на конкретна речева ситуация при устно общуване.
Тези цели представляват особения статут на този етап на обучението.
В първи клас се провежда специално организирано обучение за развитие на фонетичния слух на учениците ,в основа на което е овладяването на действия на звуковия анализ. С особена важност е методическата работа, свързана с овладяването на четенето .
В първи клас се провежда система за усвояването на ръкописното писмо. Широко място заема и методическата работа ,насочена към изграждане основите на правописната грамотност. Препоръчително е да се предвиди запознаване на учениците с различни шрифтове на буквите,
Предвижда се и целенасочена работа за преодоляване на недостатъците в произносителните навици.
Етапи на методическа работа
Предбуквен етап
Неговата продължителност се определя в зависимост от училищната готовност на учениците ,постъпили в първи клас. Обикновено този етап е кратък 2-3 седмици и включва:
- Обучение по четене – на този етап е насочено към изграждане на мотивационната основа за овладяване на четенето.
- Обучение по писане – е свързано с подготовка за овладяване на ръкописното писмо.
- Обучение по развитие на речта – е свързано с речевите дейности „говорене” и „слушане”.
На практическа основа се въведа понятието „общуване”.
Буквен етап
Този етап е основен. Той продължава до края на март.Обучението е свързано с работа върху звуковете и техните печатни букви.
Следбуквен етап
Обучението по четене се разгръща в две основни насоки:
- Усъвършенстване на четивната техника;
- Подготовка за участие в литературно общуване.
Обучението по писане е насочено към усъвършенстване на графична правилност на писане. Обучението за развитие на речта е свързано с речевите дейности четене,писане,говорене ,слушане.
Звуковия аналитико-синтетичен метод на ограмотяване.
В основата на съвременната система за ограмотяване е звуковият аналитико-синтетичен метод на ограмотяване. Основната характеристика на метода е:
- Отделяне на звуковете в състава на думата;
- Проследяване последователността на звуковете в думата;
- Изследване на фонемното обкръжение на звука;
- Установяване на количеството звукове в думата;
- Отделяне точната позиция на звука;
- Анализ на звуко-буквените несъвпадения
- Откриване на несъответствията.
Коментари
Публикуване на коментар