Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Технология на обучението по начално писане

Технология на обучението по начално писане


   Обучението по начално писане основно се осъществява през етапа на ограмотяване,като водеща е задачата да се приучат първокласниците към графически правилно ръкописно писмо.

Подготовка на ръката за писане

   Тази част се осъществява през предбуквения и началото на буквения етап на ограмотяване и цели овладяването на фини движения,които са в основата на ръкописното писмо. Има 5 основни момента:

1.Развитие на зрително –двигателната координация. За целта се прилага система от упражнения:

  • Упражнения за синхронно копиране на едри движения на възрастния;
  • Упражнения за копиране на фигури;
  • Попадане н точка;
  • Пътека

 2.Развитие на способността да се възприема фигурата на фон

  • Преплетени линии
  • Намиране на букви сред други
  • Четене на пъстри букви

3. Укрепване на способността за ориентация в графичното пространство

  • Свързване на точки 
  •  Графична диктовка
  • Самостоятелно да продължат линията до края на реда така,както са я запомнили.

4. Развитие на способността за анализ на контура 

  • Конструирани на букви с шнур
  • Писмо по точки
  • Да се развие способността на първокласниците да анализират контурите     

5. Развитие на моториката за писане

  • Защриховане на фигури
  • Развъртяване на спирали
  • Учениците развъртат спиралите ту на ляво ту на дясно

Формиране на уменията за писане на букви

   Изучаването на ръкописното писмо е предхождано от кратък период на обучение за писане на елементите на буквите и включва:

  • Показване от учителя- то може да бъде в тетрадките или на класната дъска
  • Копиране на елементи ,букви и буквосъчетания- в началото на реда са очертани контурите на определен графичен отрязък
  • Писане във въздуха ,анализ на буквата,анализ на буквата,писане под такт,препис по образец.

  Методическата работа следва да се организира така,че да се отстрани противоречието между естествения стремеж на първокласника към изолирано писане на елементите и буквите и дидактическата цел за непрекъснатост на писането.


Коментари