- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
Обект, предмет и задачи на методиката по обучение по роден език и на методиката по обучение по български език в детската градина
- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
Обект на методиката по обучение по роден език и на методиката по обучение по български език в детската градина
- Науката е обособена интелектуална дейност, предназначена да:
- Да открие чрез научни методи информация за света;
- Да създаде форми, по които да организира тази информация в смислови методи;
- Да ги обобщи и систематизира;
- Да издаде закономерности, принципи, решения и предписания за практиката.
Обектът на методиката се определя като съвкупност от мисловно-речеви актове. Това е общ обект за лингвистиката, психологията, психолингвистиката и много други науки.Обектът на науката се обособява в хода на развитие на познавателната дейност. Натрупаното познание допринася за отделяне на методиките от дидактиката в края на ХVІІІ и началото на ХІХ век. Методиката е педагогическа наука. Тя е системата от науки за образование. Включена е в класификацията при предметни дидактики в „Методики /технологии/ на педагогическо взаимодействие в детската градина“.Фидана Даскалова я определя като дейностна методика. Езиковото съдържание на обучението се съчетава със способите за неговия свободен избор в речта.
Предмет на методиката по обучение по роден език и на методиката по обучение по български език в детската градина
Предметът на всяка наука зависи от историческото развитие на съответната наука и задачите, които стоят пред нея в даден момент. Предметът на методиката включва:
- Речевото развитие на децата на български език под влиянието на обучението и възпитанието в детската градина;
- Педагогическите закономерности за формиране на правилна устна реч у децата и навик за речево общуване на български език;
- Установяване на най-ефективните подходи, форми, принципи, методи, похвати и средства за развитие на речта на български език, съобразно психо-лингвистичните особености на децата в предучилищна възраст.
Основни задачи на на методиката по обучение по роден език и на методиката по обучение по български език в детската градина.
- Да установи какви езикови форми и речеви умения трябва да усвоят децата /какво да учат децата/. Да се определи образователното съдържание по български език и литература в съответните възрастови групи.
- Да посочи най-ефективните форми, методи, похвати и средства. Да отговори как да се използват и при какви условия, за да се развие речта у децата.
- Да обоснове теоретичните и практически форми, методи, похвати и средства. Защо да се прилагат.
- Да се обогатява отговорът на теоретичните въпроси: Какво?, Как?, Защо?
- Ключови задачи – комуникативни умения на чужд език.
Визия за детската градина и началното училище на ХХІв.
- Детската градина и началното училище са център за развитие на общността и личността. Развиват добрите начала у човека. Утвърждават ценностите на съвременната цивилизация. Приемат и ценят различието. Организират равно качество за всички деца и ученици.
- Съвременна образователна система – целта на обучението е развитие на автономна личност. Водещ е процеса на учене и „пътуването“ към знанието.
- Детето и ученика са в центъра на обучението. Детето придобива и комуникативни умения. Новият закон трябва да промени мисията на детската градина и началното училище от обществена, хуманистична, която обслужва човека и неговото развитие и преуспяване и по този начин обслужва и личността. /п.п. колеги, тази точка не я разбрах/.
- Мисия на детската градина и началното училище – образование и възпитание за всеки, фокусира се върху развитието на личността на детето.
- Основна цел – изграждане на автономни и инициативни личности, уважаващи себе си и другите. Способни да работят съвместно, владеещи базови компетентности. Осъзнати за силните си страни и способни да ги развиват и прилагат за себе си и в полза на общността.
Коментари
Публикуване на коментар