- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
Цел, задачи и съдържание на обучението по български език в детската градина. Комуникативно-дейностен подход.
- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
Цел на обучението по български език.
Развитие на автономна личност. Фокусира се върху личността на детето от предучилищна възраст. Целта на обучението по български език в детската градина е развитието на мисловно-речевите процеси при формиране на правилна устна реч и навик за речево общуване въз основа на овладяване на когнитивните норми на български език и подготовката на децата за ограмотяване. Постигане на интелектуално, емоционално, социално и морално развитие в съответствие с възрастта, потребностите и интересите на детето. Развиване и реализация на силните страни. Полагат се основите за учене през целия живот, отчитайки значението на играта в процеса на обучение.
Същност на обучението.
Водещ е процеса на „пътуване към знанието“. Детето е в центъра на обучението. Обучението е целенасочен, предварително планиран и организиран педагогически процес. Дейност, при която под педагогическо ръководство и активно взаимодействие с детето се усвояват знания и речеви умения, формират се комуникативни умения. В този процес децата са заети с мисловно-речева дейност – едно говори и другите го слушат и обратно. Изразяват се и се анализират мисли и чувства в устна форма. Общува се в разнообразен социален и културен контекст.
Изисквания за организация и правилно провеждане на обучението.
- Да се спазват хигиенните изисквания;
- Да се осигури чист въздух и оптимална температура;
- Да се осигури светлина и добра видимост;
- Да се организира речева активност;
- Правилна предварителна подготовка;
- Позитивно присъствие на педагога;
- Актуална мотивация на децата;
- Повтаряемост на информацията;
- Правилен темп на работа;
- Включване на игрови методи;
- Осигуряване на всички необходими ресурси;
- Организиране на диалог;
- Провеждане на комуникативни и речеви игри;
- Спазване на книжовните норми при общуването с децата.
Учебно съдържание.
Структурира се съобразно психологическите и психолингвистичните механизми за усвояване на езика. Очертават се три основни аспекта:
- Речеви - обхваща проблемите при системното усвояване на езика като единство от звукова, речникова и граматична страна.
- Комуникативен – разглежда езика като средство за общуване. Запознаването с художествена литература развива речта на по-високо равнище.
- Когнитивен – разработва въпросите за полагане на знания за езика и осъзнаването. Съдържанието е конкретизирано при възпитаване на звукова култура в речта в ядрото „Звукова култура“. Към този аспект се отнася работата по подготовка за ограмотяване. Стремим се децата да осъзнаят езиковата действителност и фонологията. Отнасяме към ядрата „Звукова култура“ и „Подготовка за четене и писане“ и техните стандарти.
Задачи на обучението по български език.
- Водеща е задачата за развитие на свързана реч. Дава възможност за изразяване на мисли и чувства и предполага тяхното разбиране. В свързаната реч е ясно изразена връзката между речевото и умственото развитие на детето. Тя закономерно включва в себе си фонетичната, лексикалната и граматичната страна на езика.
- Втората основна задача е обогатяването на детския речник.
- Трета задача е работата за граматически правилна реч.
Комуникативно-дейностен подход.
Обучението в българска реч е обучение в речева дейност на български език, което изисква да се спазва структурата на дейността /вертикална и хоризонтална/. Основното съдържание се изразява в хрониране на система от речеви навици за вербално изразяване на български език чрез автоматизиране на елементарното речево действие, протичащо правилно с нормален темп и устойчивост при изменящите се условия. Компонентите на вертикалната структура са: действия и операция.
В началото се достига до отделната речева операция, която протича автоматично. Път за нейното овладяване е подражанието, като се спазва принципа на съзнателно целенасочено действие към автоматизирана операция /напр. правилното произношение на определен звук/.
Речевите операции трябва да се съединят в система, която децата активно да използват.
Коментари
Публикуване на коментар