Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Цел, задачи и съдържание на обучението по български език в детската градина. Комуникативно-дейностен подход.

Цел на обучението по български език.

   Развитие на автономна личност. Фокусира се върху личността на детето от предучилищна възраст. Целта на обучението по български език  в детската градина е развитието на мисловно-речевите процеси при формиране на правилна устна реч и навик за речево общуване въз основа на овладяване на когнитивните норми на български език и подготовката на децата за ограмотяване. Постигане на интелектуално, емоционално, социално и морално развитие в съответствие с възрастта, потребностите и интересите на детето. Развиване и реализация на силните страни. Полагат се основите за учене през целия живот, отчитайки значението на играта в процеса на обучение.

Същност на обучението.

   Водещ е процеса на „пътуване към знанието“. Детето е в центъра на обучението. Обучението е целенасочен, предварително планиран и организиран педагогически процес. Дейност, при която под педагогическо ръководство и активно взаимодействие с детето се усвояват знания и речеви умения, формират се комуникативни умения. В този процес децата са заети с мисловно-речева дейност – едно говори и другите го слушат и обратно. Изразяват се и се анализират мисли и чувства в устна форма. Общува се в разнообразен социален и културен контекст.

Цел, задачи и съдържание на обучението по български език в детската градина. Комуникативно-дейностен подход.


Изисквания за организация и правилно провеждане на обучението.

  • Да се спазват хигиенните изисквания;
  • Да се осигури чист въздух и оптимална температура;
  • Да се осигури светлина и добра видимост;
  • Да се организира речева активност;
  • Правилна предварителна подготовка;
  • Позитивно присъствие на педагога;
  • Актуална мотивация на децата;
  • Повтаряемост на информацията;
  • Правилен темп на работа;
  • Включване на игрови методи;
  • Осигуряване на всички необходими ресурси;
  • Организиране на диалог;
  • Провеждане на комуникативни и речеви игри;
  • Спазване на книжовните норми при общуването с децата.

Учебно съдържание.

   Структурира се съобразно психологическите и психолингвистичните механизми за усвояване на езика. Очертават се три основни аспекта:

  1. Речеви  - обхваща проблемите при системното усвояване на езика като единство от звукова, речникова и граматична страна.
  2. Комуникативен – разглежда езика като средство за общуване. Запознаването с художествена литература развива речта на по-високо равнище.
  3. Когнитивен – разработва въпросите за полагане на знания за езика и осъзнаването. Съдържанието е конкретизирано при възпитаване на звукова култура в речта в ядрото „Звукова култура“. Към този аспект се отнася работата по подготовка за ограмотяване. Стремим се децата да осъзнаят езиковата действителност и фонологията. Отнасяме към ядрата „Звукова култура“ и „Подготовка за четене и писане“ и техните стандарти.

Задачи на обучението по български език.

  1. Водеща е задачата за развитие на свързана реч. Дава възможност за изразяване на мисли и чувства и предполага тяхното разбиране. В свързаната реч е ясно изразена връзката между речевото и умственото развитие на детето. Тя закономерно включва в себе си фонетичната, лексикалната и граматичната страна на езика. 
  2. Втората основна задача е обогатяването на детския речник. 
  3. Трета задача е работата за граматически правилна реч.

Комуникативно-дейностен подход.

   Обучението в българска реч е обучение в речева дейност на български език, което изисква да се спазва структурата на дейността /вертикална и хоризонтална/. Основното съдържание се изразява в хрониране на система от речеви навици за вербално изразяване на български език чрез автоматизиране на елементарното речево действие, протичащо правилно с нормален темп и устойчивост при изменящите се условия. Компонентите на вертикалната структура са: действия и операция.

   В началото се достига до отделната речева операция, която протича автоматично. Път за нейното овладяване е подражанието, като се спазва принципа на съзнателно целенасочено действие към автоматизирана операция /напр. правилното произношение на определен звук/.

Речевите операции трябва да се съединят в система, която децата активно да използват.



Коментари