Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Език и реч. Филогенезис – особености и взаимодействие

Език и реч. Филогенезис – особености и взаимодействие


Съвременни подходи за изясняване възникването на речта, особеностите и взаимодействието между езика и речта.

   Разглеждайки направлението за планетарния произход и самозараждането на живата на земята доминираща е еволюционната теория. Познанията по биология, геология, химия и много други науки допринасят за съставяне на картината на възникване н живота от космически прах и газ, през самопроизводството на молекулите до създаването на организмите. Животът престава да бъде тайна и се превръща в код, който може да бъде разгадан. Една от известните теории е тази на Чарлз Дарвин, който открива механизма, движещ еволюцията – естествения подбор.

   Фридрих Кикс търси отговор на въпроса как възниква речта. Той е психо-антрополог и търси началото на пробуждащото се мислене и речта, на начина на живот при тези примати, с които се свързва създаването на човешкия род и създаващия се социум от индивиди. Той обособява две направления за корените на човешкия интелект:

  1. импулсите и подбудите, довели до поява на специфичното човешко мислене;
  2. търси факторите, довели до ускореното развитие на човешките познавателни възможности: ученето, комуникационните процеси и оценъчната функция на мозъка.

   Азбуката и развилата се писменост са ускорили когнитивните процеси и цялостното човешко развитие.

Литература свързана с психологическия подход към езика и речта:

  • А.А.Потевня – 1862г. (“Мислене и език“)- разкрива психологическата основа на речевия акт.
  • Виготски („Мислене и реч“)– егоцентричната реч прераства във вътрешна реч. Виготски цели цялостното й проучване и я сравнява с външната  диалогична и монологична форма на речта.
  • Рубинщейн -(„Принципи и пътища за развитие на психологията“) – речта е средство за съзнателно въздействие и съобщение, осъществимо на основата на семантичното й съдържание. Това е спецификата на речта.
  • Жан Пиаже („Речта и мисленето на детето“) – проучва функциите на речта и ги класифицира на егоцентрична и социализирана функция.
  • А.Н.Леонтиева („Психологическо изследване на речта“) - развитието на речта е централна дейност за развитие на мисленето и съзнанието, решаващ психологически проблем.
  • А.Лурия (“Език и съзнание“) - думата е основополагаща единица на езика, която се поражда в хода на трудовия процес и остава свързан с него. Постепенното й освобождаване от това доминиращо взаимодействие превръща думите в независима система.
  • Н.Видинев изследва произхода и функциите на езика. Материален механизъм на езика – взаимовръзка на второсигналните структури на външната реч с неврофизиологичните структури на вътрешната реч при участието на артикулационния апарат.

Коментари