Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Форми, методи и похвати за овладяване на българският език в детската градина . Ситуация.

Ситуацията – основна форма на педагогическо взаимодействие в детската градина.

   В „Ситуация и умения“ ,    Борис Минчев  представя ситуацията като основна единица на опита. Той я определя като набор от събития, случващи се в пространството, в което субект може да отреагира с някаква дейност или действия. Двете особености на ситуацията са: проектирането и в определено пространство и нейната „обозримост“. Понятийната ситуация включва – структурирана динамична цялост; изменящо се във времето единство, което притежава вътрешна съзнателност. Изключително важно е преживяването на тази цялостност.

  Димитър Гюров в  „Педагогическо взаимодействие“  определя педагогическата ситуация като момент на предположения за резултатите от опита на децата. Това е очакване на възрастния за разгръщане на определен вид ситуация, нейните вътрешни и външни признаци (времетраене, пространство). Моменти при организиране на преднамерени ситуации:

  • Провокиране на насоченост и готовност за бъдещо сътрудничество;
  • Организиране на варианти за приемане целите на ситуацията;
  • Стимулиране на намерение за съподчиняване на целите и обединяване около тях;
  • Гарантиране на чувство за сигурност при обединяване около съвместното постижение;
  • Гарантиране на съвместни преживявания при демонстриране на успех.

   Тези моменти не са задължителни за всички ситуации и не са последователни. В обучителните ситуации детето осъзнава възможностите си и търси пътища за задоволяване на възникналите потребности и преодоляването на трудности.

Форми, методи и похвати за овладяване на българският език  в детската градина . Ситуация.

   Според София Каракехайова в „Педагогика на взаимодействие дете-околна среда“ ръководството на педагога в ситуацията трябва да е дискретно, да създава образност на ситуацията, да доближава детето до жизнения му еквивалент, да създава условия и нагласи, които активизират детето ( детето е в активна позиция).

   Б.Ангелов в „Педагогически аспекти на масовата комуникация“ определя речевата ситуация като система от външно-езикови фактори, обуславящи избора на речево действие. Това е формиращата програма на изказването, съответстваща на целите и задачите, съобразно възрастта на децата и възможностите им. Способността на детето да разбира ситуацията му позволява да овладява активно езика.

   Доц. Чичикова в „Как да работим по роден език в детската градина“  определя същността и структурата на речевата ситуация. Усвояването на основните езикови структури предполага организиране на специални преднамерени речеви ситуации, подчинени на конкретни лингводидактични задачи. Речевата ситуация е основна форма за овладяване на българският език и развитие на речта в предучилищна възраст.

Изисквания към речевата ситуация:

  • Подчиненост на съдържателна и технологична дидактична страна, съобразно особеностите на детето;
  • Да е разгърната върху основата на увлекателен сюжет;
  • Езиковия материал да отговаря на нормите на съвременния български и с изискванията за езиково и речево развитие, представени в ДОИ.

Компоненти на преднамерената ситуация:

  • Тема;
  • Цел;
  • Сюжет.

Структурен модел на ситуация за обучение по български език:

1.Целева част:

  • Място на провеждане;
  • Възраст /група/;
  • Тема на ситуацията;
  • Вид на ситуацията;
  • Образователно направление ;
  • Ядро;
  • Държавни образователни изисквания;
  • Цели;
  • Задачи;
  • Дейности, методи, похвати;
  • Ресурси (материали0;
  • Предварителна подготовка.

2.Реализационна част (по Чичикова):

  • Преход от друг вид дейност към речева дейност (мотивация и въвеждане в избраната тема);
  • Поставяне на лингводидактичната задача (да е разбираема за децата);
  • Създаване на ориентировъчна речева основа от педагога )да дадем образец – представяне на книгата, указания с образец или без образец);
  • Изпълнение на лингводидактичната здача, главна цел е пораждане на мотив за речева дейност и самостоятелно изпълнение на определени речеви действия;
  • Речевата ситуация завършва с изпълнение на дейност, в която се интегрира изпълнението на речевата задача: музикални, изобразителни, трудово-конструктивни и т.н. Речевата ситуация плавно преминава към дейност по избор или друг вид ситуация.


Коментари