- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
Ситуацията – основна форма на педагогическо взаимодействие в детската градина.
В „Ситуация и умения“ , Борис Минчев представя ситуацията като основна единица на опита. Той я определя като набор от събития, случващи се в пространството, в което субект може да отреагира с някаква дейност или действия. Двете особености на ситуацията са: проектирането и в определено пространство и нейната „обозримост“. Понятийната ситуация включва – структурирана динамична цялост; изменящо се във времето единство, което притежава вътрешна съзнателност. Изключително важно е преживяването на тази цялостност.
Димитър Гюров в „Педагогическо взаимодействие“ определя педагогическата ситуация като момент на предположения за резултатите от опита на децата. Това е очакване на възрастния за разгръщане на определен вид ситуация, нейните вътрешни и външни признаци (времетраене, пространство). Моменти при организиране на преднамерени ситуации:
- Провокиране на насоченост и готовност за бъдещо сътрудничество;
- Организиране на варианти за приемане целите на ситуацията;
- Стимулиране на намерение за съподчиняване на целите и обединяване около тях;
- Гарантиране на чувство за сигурност при обединяване около съвместното постижение;
- Гарантиране на съвместни преживявания при демонстриране на успех.
Тези моменти не са задължителни за всички ситуации и не са последователни. В обучителните ситуации детето осъзнава възможностите си и търси пътища за задоволяване на възникналите потребности и преодоляването на трудности.
Според София Каракехайова в „Педагогика на взаимодействие дете-околна среда“ ръководството на педагога в ситуацията трябва да е дискретно, да създава образност на ситуацията, да доближава детето до жизнения му еквивалент, да създава условия и нагласи, които активизират детето ( детето е в активна позиция).
Б.Ангелов в „Педагогически аспекти на масовата комуникация“ определя речевата ситуация като система от външно-езикови фактори, обуславящи избора на речево действие. Това е формиращата програма на изказването, съответстваща на целите и задачите, съобразно възрастта на децата и възможностите им. Способността на детето да разбира ситуацията му позволява да овладява активно езика.
Доц. Чичикова в „Как да работим по роден език в детската градина“ определя същността и структурата на речевата ситуация. Усвояването на основните езикови структури предполага организиране на специални преднамерени речеви ситуации, подчинени на конкретни лингводидактични задачи. Речевата ситуация е основна форма за овладяване на българският език и развитие на речта в предучилищна възраст.
Изисквания към речевата ситуация:
- Подчиненост на съдържателна и технологична дидактична страна, съобразно особеностите на детето;
- Да е разгърната върху основата на увлекателен сюжет;
- Езиковия материал да отговаря на нормите на съвременния български и с изискванията за езиково и речево развитие, представени в ДОИ.
Компоненти на преднамерената ситуация:
- Тема;
- Цел;
- Сюжет.
Структурен модел на ситуация за обучение по български език:
1.Целева част:
- Място на провеждане;
- Възраст /група/;
- Тема на ситуацията;
- Вид на ситуацията;
- Образователно направление ;
- Ядро;
- Държавни образователни изисквания;
- Цели;
- Задачи;
- Дейности, методи, похвати;
- Ресурси (материали0;
- Предварителна подготовка.
2.Реализационна част (по Чичикова):
- Преход от друг вид дейност към речева дейност (мотивация и въвеждане в избраната тема);
- Поставяне на лингводидактичната задача (да е разбираема за децата);
- Създаване на ориентировъчна речева основа от педагога )да дадем образец – представяне на книгата, указания с образец или без образец);
- Изпълнение на лингводидактичната здача, главна цел е пораждане на мотив за речева дейност и самостоятелно изпълнение на определени речеви действия;
- Речевата ситуация завършва с изпълнение на дейност, в която се интегрира изпълнението на речевата задача: музикални, изобразителни, трудово-конструктивни и т.н. Речевата ситуация плавно преминава към дейност по избор или друг вид ситуация.
Коментари
Публикуване на коментар