Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Подготовка за ограмотяване

   Подготовката на децата за ограмотяване е част от общата им подготовка за училище и постигането на тази обща готовност. Подготовката на децата за четене е част от подготовката за ограмотяване.

   Проблема за готовността на децата за четене е в световен мащаб, предвид значението му за всяка нация. 1990г.  е приета за международна година за ограмотяването от ЮНЕСКО. Специално е обърнато внимание на детската градина и педагозите, относно усъвършенстването на работата им и развиване интересите на децата към писмена реч.

   Грамотност– сложно структурирано цяло с определена последователност на елементите, произтичаща от тяхната връзка и обусловеност.

  • Овладяване на буквите и точното им свързване със звуковете;
  • Овладяване на сричкосливането и четене на думи;
  • Четене на изречения и кратък текст;
  • Писане на ръкописни букви, срички, думи и изречения.

   Подготовката за ограмотяване се изразява в готовността на децата да извършват аналитико-синтактична дейност върху езиковият материал. За целта е необходимо детското внимание да се насочи към звученето на думите и въз основа на по-нататъшно усъвършенстване на фонематичния слух у тях да се формира фонематично възприятие.

   Фонематично възприятие – способност да се анализира речта въз основа на слуховото й възприемане, като се отделят в нея съответните съставящи я единици. Изречение – дума – сричка – звук. Да се определя мястото и последователността им в динамичната структура на речта. Основна цел е да се усъвършенства фонематичния слух у децата и да се формира фонематичното им възприятие. В психологически аспект това значи да се осъзнае речта като езикова действителност. Детето да се ориентира в линейността на самото изказване – временна последователност на съставящите я елементи.

   Йерархичност  – свойство за възможно съотношение между отделните елементи като част от едни прости елементи който стават съставна част от по-сложни елементи.

Подготовка за ограмотяване


Основни насоки на подготовката за ограмотяване

   1. Най-общо развитие на устната свързана реч, овладяване на граматически правилна реч, формиране на звукова култура, развитие на детския речник. Вниманието се насочва към осъзнаване от детето на езиковата действителност.

   2. Запознаване с писмена реч и развитие на психо-моторната готовност за писане.

   3. Методи, принципи, похвати и средства.

  •        Основни принципи:

  1. Комплексно решаване на задачите при овладяването на БЕ и реализиране на подготовката за ограмотяване.
  2. Единство на мислене и реч;
  3. Съобразяване с възрастовите особености и способности на детето.

  • Методи:

  1. Звуков аналитико-синтетичен ( По Ушински ) - прилага се за ограмотяване ,четене и писане;
  2. Обследване на речта за формиране на фонематично възприятие. Необходими са специфични похвати:

   Интониране – удължава се звучността на определен звук, който трябва да се открие в думата; удължават се и паузите между сричките  (Лидия Журова ).

   Моделиране – звука в думата се моделира чрез схема, поставят се жетони в клетката  на звука, материализира се звука.

   Писмен компонент – не е задължителен.

  Фонемен анализ – схема на звуковия състав на думите чрез жетони или готови букви. Използват се цветни правоъгълници за моделиране на сричките и др.


Теория за реализиране на задачите за подготовка за ограмотяване

   Развита от Голперин и включва поетапно формиране на умствените действия. Умственото действие се формира, като се прилагат разгърнати действащи похвати в определена последователност до преминаване през схематично представяне на звуковия състав на думата, прилагане на похватите моделиране и интониране до постигане на нейното вербализиране (анализа се извършва от детето) до реализиране на тази дейност без нагледен план.

Задачи и съдържание на подготовката за ограмотяване

Основна задача е формиране на фонематично възприятие.

  1. Запознаване с изречението и осъзнаването му като единица на речта (като елемент).
  2. Запознаване с думата и осъзнаването й като единица на речта.
  3. Формиране на умения за извършване на словесен анализ на изреченията.
  4. Формиране на умения за извършване на словесен анализ и осъзнаване на сричката като единица, изграждаща думата.
  5. Овладяване на умения за извършване на сричков анализ на думата и осъзнаване на звука като единица на речта, изграждаща сричките и думите.
  6. Запознаване с гласен звук и откриване на гласните звукове в подходящи думи.
  7. Запознаване със съгласен звук и откриването му в думи.
  8. Въвеждане в осъзнаването на смислоразличителната функция на фонемите.

Запознаване с думи и изречения и анализа им – в  подготвителна група -5г.

            Запознаване със сричката и анализ – подготвителна група.

            Развитие на фонематичен слух – ІІ група. Откриване на звук във дума.

            Звукопроизношение – І група


Лингводидактична технология за реализиране на задачите за подготовка за ограмотяване

  1. Запознаване на детето с думата като единица на речта и осъзнаването й. Изображение, схема на думата, интониране на думата.
  2. Запознаване с изречението. Отделяме изречение от познат текст. За нагледна опора използваме картина, описана с 2-3 изречения, смислово свързани. Отделяме изреченията с интониране на паузите между тях. Записваме всяко изречение с цветна лента.
  3. Овладяване словесния анализ на изречението. Да се открие мястото и последователността на думите в изречението, броя на думите  (обикновено думите са 2-3).

Лингводидактична технология

   1. Етапи на правилно произношение. Работи се с деца между 3 и 4 години.
  • Артикулационна гимнастика;
  • Постановка на звука;
  • Изолирано произношение на звука;
  • Произношение на звука в срички;
  • Произношение на звука в думи с различни позиции на звука;
  • Произношение на звука в изречения;
  • Произношение на звука в римушки и скороговорки;
   2. Диагностика на звуковата култура на речта – обследва се детската реч и произношение 

Коментари