- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
Устна монологична реч е цялостно разгърнато монологично изказване. Състои се от няколко смислови групи, които са свързани помежду си. Изказването трябва да потиска всички странични асоциации, които могат да доведат до отклонения и да предпазват говорещия от многократни повторения на изказването.
Преразказът и детската способност за преразказване, формирана в периода от 3 до 7 години.
Преразказът се определя като репродуктивен текст с повествователен характер. Овладяването на тази първа форма на монологично изложение се подпомага от авторовия текст и интонационната изразителност на прочита от педагога. Те довеждат до детето речниковите единици, моделите на изреченията, смисловите и художествени отношения, които инициират у детето желание да преразказва. Главна цел на формирането е обогатяване и развитие на монологична реч от текстуален прочит към творчески. Един преразказ е текстуален, когато детето се придържа към текста, но с развитието на умението му да преразказва се изисква да се включат и синоними към преразказването (към 4 години). Нарасналите речеви възможности се проявяват в творческите преразкази. Характерни са с нови моменти, герои, детайли, съдържание на малкия разказвач. Децата създават отворен текст.
Задачи на преразказа:
- Да се възприеме, осмисли и пресъздаде авторовия текст;
- Изработване на усет за подбор на синонимни, лексикални и синтактични конструкции;
- Децата да се стимулират да допълват, развиват и изменят авторовия текст.
Методологически изисквания. Правилен избор на литературни произведения:
- с висока художествена стойност;
- да има изразена последователност на действията;
- да е с ясна композиция;
- изложението да е образно-изразително;
- да е с достатъчно по размер съдържание.
Предварителна подготовка:
- Актуализиране личния опит на децата.
- Представяне на текста и изясняване на непознатите думи.
- Изразителен прочит.
- Преразказване.
- Драматизация на текста.
Лингводидактична технология на формиране на умения за създаване на преразказ:
- Въвеждаме децата в ситуацията, като предварително се обмислени похватите – в І група е кратък етюд, свързан с текста, представяне на герой или на илюстрации, изпяване на подходяща песничка и др.
- Формираме задачата пред децата.
- Представяне на текста.
- Провеждане на разговор върху съдържанието на текста. Разговорът е като метод. Неговата цел е да се изясни кои са героите, с какво се характерни, взаимоотношенията между тях, последователността на събитията. През цялото врем трябва да има илюстрации (нагледен материал). При ІІ група методът разговор преминава в беседа.
Децата се опитват да преразказват. В – група текста се представя още веднъж
Коментари
Публикуване на коментар