- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
Същност, особености и видове детски речник.
Речник са думите, които притежава даден език, а детски речник са лексикалните единици (думите), които детето разбира и част от тях употребява. Думи от основния речников фонд, улесняват общуването с околните.
Видове детски речник са:
- активен – думи, които детето разбира и употребява в речта си;
- пасивен – думи, които детето в голяма степен разбира.
Функции на думата
- Обозначаваща функция (основна) - думата обозначава предмет, действие, качество или отношение.
- Предметна отнесеност – функция на представяне на заместване на определен предмет
- Регулираща функция - думата дава възможност да се предава информация.
Значението на думата е динамичен процес, свързан с речта и мисловната дейност на детето.
Етапи при усвояване значението на думата.
- Думата замества един сетивен образ на определен предмет (1-2 годишна възраст).
- Думата замества няколко образа на еднородни предмети. Формира се видово понятие (2-3 годишна възраст )
- Думата замества сетивни образи на няколко разнородни предмета. Появява се родово понятие (3-5 годишна възраст)
- Думата служи за сведения и обобщения от предходната степен. Формира се диференцирано родово понятие (5-7 годишна възраст)
Задачи на семантичната култура
Обогатяване на детския речник (до 6 годишна възраст) - експлозивно, интензивно натрупване на речник. Количествено натрупване на думи, необходими за речевото общуване на детето с околните /предимно съществителни и глаголи/. Формират се прилагателни, числителни, наречия. Важно е обогатяването да е с думи,означаващи разнообразни качества, елементарни понятия, синоними и др.Методически похвати са назоваване и повторение.
Семантизация – съобщаване на сведения за думата, разбираеми за децата. Помага на детето да усвои обобщаващото значение на думите и да ги запомни. Методическите похвати включват показ на обекта с назоваване, обследване, обяснение значението на обекта, сравняване с познати синоними, разнообразни повторения.
Активизация – важна задача с цел увеличаване активния речник и той да служи на детето в общуването с околните. Методическите похвати са въпроси, изискващи отговор с новата дума. Използват се логически упражнения и дидактични игри.
Възпитателна – предпазване на децата от употреба на неподходящи думи и изрази.
Изисквания към речевата обучаваща ситуация
- Да е разработена на база на познавателните и психични процеси на детето и да съдейства за развитието му.
- Да се организира речевата и познавателна активност и да се осигури възможност за самостоятелен избор на детето кога, как и до колко да се включи в ситуацията.
- Да се осигури нагледност, емоционалност и действеност.
- Да се реализират в единство за развитие на детския речник при наличие на една водеща задача.
Коментари
Публикуване на коментар