Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Развитие на детския речник. Изграждане на семантична култура на детския речник.

Същност, особености и видове детски речник.


   Речник са думите, които притежава даден език, а детски речник са  лексикалните единици (думите), които детето разбира и част от тях употребява. Думи от основния речников фонд, улесняват общуването с околните.

Видове детски речник  са:

  • активен – думи, които детето разбира и употребява в речта си;
  • пасивен – думи, които детето в голяма степен разбира.

Функции на думата

  1. Обозначаваща функция (основна) - думата обозначава предмет, действие, качество или отношение.
  2. Предметна отнесеност – функция на представяне на заместване на определен предмет
  3. Регулираща функция - думата дава възможност да се предава информация.

   Значението  на думата е  динамичен процес, свързан с речта и мисловната дейност на детето.

Етапи при усвояване значението на думата.

  1. Думата замества един сетивен образ на определен предмет (1-2 годишна възраст).
  2. Думата замества няколко образа на еднородни предмети. Формира се видово понятие (2-3 годишна възраст )
  3. Думата замества сетивни образи на няколко разнородни предмета. Появява се родово понятие (3-5 годишна възраст)
  4. Думата служи за сведения и обобщения от предходната степен. Формира се диференцирано родово понятие (5-7 годишна възраст)
Развитие на детския речник. Изграждане на семантична култура на детския речник.


Задачи на семантичната култура

    Обогатяване на детския речник (до 6 годишна възраст) - експлозивно, интензивно натрупване на речник. Количествено натрупване на думи, необходими за речевото общуване на детето с околните /предимно съществителни и глаголи/. Формират се прилагателни, числителни, наречия. Важно е обогатяването да е с думи,означаващи разнообразни качества, елементарни понятия, синоними и др.Методически похвати са назоваване и повторение.

    Семантизация – съобщаване на сведения за думата, разбираеми за децата. Помага на детето да усвои обобщаващото значение на думите и да ги запомни. Методическите похвати включват показ на обекта с назоваване, обследване, обяснение значението на обекта, сравняване с познати синоними, разнообразни повторения.

   Активизация – важна задача с цел увеличаване активния речник и той да служи на детето в общуването с околните. Методическите похвати са въпроси, изискващи отговор с новата дума. Използват се логически упражнения и дидактични игри.

   Възпитателна – предпазване на децата от употреба на неподходящи думи и изрази.

Изисквания към речевата обучаваща ситуация

  1. Да е разработена на база на познавателните и психични процеси на детето и да съдейства за развитието му.
  2. Да се организира речевата и познавателна активност и да се осигури възможност за самостоятелен избор на детето кога, как и до колко да се включи в ситуацията.
  3. Да се осигури нагледност, емоционалност и действеност.
  4. Да се реализират в единство за развитие на детския речник при наличие на една водеща задача.


Коментари