- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
Като педагогическа наука методиката по български език и литература има връзка с 2 основни научни направления:
- Педагогическо
- Лингвистично (Филологическо)
Освен това методиката има връзка с дисциплини, които косвено влияят върху организацията на учебния процес по български език (теория на управлението, комуникативна лингвистика, статистика и т.н.)
Най-преки са връзките на Методика на обучението по български език и Методика на обучението по литература е че ги преподава един и същ учител по двете дисциплини; Методиката на литературата изследва процеса на интерпретация на художествени и фолклорни текстове, а историята на езика предлага модел за развитие на рецептивните умения на учениците при работа с какъвто и да е текст.
Педагогическото направление и връзката му с методиката по български език и литература
От всички педагогически науки методиката по БЕЛ е най тясно свързана с дидактиката (теорията на обучението). От нея методиката заимства терминологичен апарат, както и основни понятия. Цели похват, педагогическа ситуация. Задачата на методиката е дидактическите похвати да бъдат съобразени със спецификата на учебния предмет (български език). Дидактиката от своя страна е също свързана с методиката, защото тя може да прави теоретични обобщения само ако има предвид общото между всички методики, общото между всички педагогически взаимодействия, реализирани в училище.
По тази причина може да се твърди, че методиката по български език и литература и дидактиката са неразривно свързани и взаимно зависими дисциплини. В много страни в света методиките се наричат частни дидактики именно поради тази зависимост.
С теорията на възпитанието методиката по български език и литература се свързва по логиката на възпитателните въздействия, което се осигурява при преподаване на даден учебен предмет. Няма учебна дисциплина в училище, която да не въздейства по някакъв начин върху учениците. Затова по всеки предмет се реализират и т.н. възпитателни цели.
Методиката заимства подходи за обосновка на критерии и резултати, т.е. по какъв начин очаквания резултат да се измери със система от критерии и показатели.
Връзка на методиката по български език и литература с лингвистиката.
Лингвистиката е теоретична основа на методиката на обучението по български език, т.е. в училище учениците не правят лингвистични открития, а изучават утвърдени вече лингвистични понятия и закономерности. От лингвистиката методика заимства подходите за интерпретация на езиковите факти. [Например: Фонетичен анализ в 5-ти клас се прави в последователност, регламентиране от фонетиката, а обемът на този анализ се определя от методиката, в зависимост от изученото до момента.]
В същото време езикознанието се развива по свои собствени закони, които нямат нищо общо с изучаването на езиковите явления в училище, т.е. независимо дали учениците ще изучават съставно именно сказуемо, синтаксисът го изследва и характеризира. Изводът е, че лингвистиката се развива независимо от методиката по български език и литература, а методиката е изцяло зависима от лингвистиката.
Връзка н методиката със социолингвистиката и психолингвистиката- двете дисциплини имат интердисциплинарен характер, но по косвен начин влияят върху организацията на обучение по български език.
Социолингвистиката изследва речта на различни социални групи, в това число и на учениците и обобщава типични употреби на грешки в речта им. Учителят може да използва тези резултати и да ориентира в правилна посока редакторската работа на учениците.
Психолингвистиката изследва психичните процеси, които протичат в съзнанието на човека в процеса на комуникативния акт и ако учителят се съобразява с тяхната последователност, резултатите у ще бъдат по-добри.
Коментари
Публикуване на коментар