Структура на урока по литература

Комуникативно-речев ,системно-структурен и дидактически принципи на обучение по български език

 

Комуникативно-речев ,системно-структурен и дидактически  принципи на обучение по български език

   Обучението, по който и да е учебен предмет се организира в съответствие с основните дидактически принципи:

  • Научност
  • Системност
  • За връзка на понятията с практиката
  • За индивидуализация и диференциация 
  • т.н.

     Принцип за научност - в съответствие с него информацията, която се предлага в час по български език, следователно е научно прецизирана и поднесена  със съответния терминологичен апарат. Лингвистичната информация в часовете по български език трябва да съответства на основни закономерности, трайно установени в лингвистиката. Не се допуска изучаване на материал, който все още не е систематизиран като норма, а е в процес на проучване, т.е. може да има модерни лингвистични теории, които не са признати от академичната българска граматика и затова учителят трябва да внимава в изкушението си да ги преподава на учениците си.

     Принцип за системност - всяко лингвистично знание в училище се преподава в съответствие с логиката, наложена от съответния раздел и в последователност, регламентирана от същия този раздел. (Например: изучаването на синтаксис, следователно на логиката - 1.просто - сложно изречение; 2. главни части - второстепенни части; 3. части на изречението, свързани с име /определение - съгласувано или несъгласувано/ и части на изречението)

Връзка на теорията с практиката при обучението по български език

      Налага внимателно прецизиране на илюстративния материал, за да отговаря той на лингвистичното знание. Това означава да се насочват учениците къде и как да търсят илюстративен материал в учебниците т.е. как лингвистиката да се свърже с практиката на децата. Това  предполага ученикът сам да предлага илюстративни фигури, най-често по аналогия на тези от учебника.

Индивидуализация и диференциация при обучението по български език

     Принципът изисква от учителя при подготовка на урока да се съобрази с различното, интелектуалното развитие на учениците си. Задачите в урока обикновено имат за адресат средностатистическият ученик (между 3 и 5 като оценки). За да не се обезверяват слабите ученици, е добре за тях да има групови или индивидуални задачи, които са по-лесни или по-малки по обем. Върху съдържание по текста се изпитва винаги слаб ученик (буквално възпроизвеждане). За силните ученици в класа е добре да се предвиждат задачи, изискващи някакво обобщение на практическа работа.

Частно методически принципи - системно-структурен и комуникативно речев принципи на обучение по български език

     Системно-структурният принцип в обучението по български език е традиционен, защото около него се организира изучаването на лингвистичната информация от възникването на българското училище. Той е проява на дидактическите принципи. В съответствие с принципа в учебното съдържание се включват всички раздели от езикознанието в тяхната йерархия (фонетика-синтаксис). Повече от 50 години този принцип беше основен за обучението по български език като разделите се изучаваха един след друг.

     В 90-те години на миналия век се приема новият комуникативно-речев принцип, в съответствие с който се поставя акцент върху онези лингвистични знания, които са необходими за комуникативната практика на ученика. Появи се текстолингвистиката и се наложи друга последователност при изучаване на разделите от езикознанието: текстолингвистика ->синтаксис->морфология->лексикология->фонетика

     Кои от принципите ще преобладава зависи от развитието на лингвистичната наука: от комуникативните потребности на учениците и от традициите в българското училище. В момента 2-та принципа са равно поставени в учебното съдържание по български език.


Коментари