Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Цели на обучението по български език в училище

Цели на обучението по български език в училище



Грамотност

     Възможностите да се възпроизвеждат правила и дефиниции. Целта се свързва с развитието на обществото. Целите се влияят от личностните потреби на учениците.Биват специфични и общи:

     Специфични цели

  • Екстра лингвистична
  • Комуникативно практическа   
  • Социолингвистична

     Общи цели:

  • Образователна
  • Възпитателна 
  • Информационно познавателна   

    Общата цел - дейността на учителя за развитие на интелекта и дейността на ученика за развитието на култура.

     Специфични цели на обучението по български език да се формират лингвистичните знания и умения на учениците плюс комуникативните умения на учениците и всичко това в контекста на разширяване на общата култура на личността.

  •  Лингвистични умения за разпознаване на езиковите факти;
  • Лингвистичен анализ (всички видове анализи-фонетичен, морфемен, текстолингвистичен, стилистичен); 
  • Коментар на употребите на лингвистичните факти (по-силните ученици), умение за трансформации.

     Комуникативни умения - това, което осигурява общуването. Всеки човек трябва да може да продуцира текстове, т.е. трябва да формираме неговите продуктивни умения.

   Умението да се възприема и осмисля текст (рецензия). Трябва да формираме техните рецептивни умения. С тях са тясно свързани репродуктивните умения, т.е. уменията за възпроизвеждане (преразказване) на текста, защото проверката на осмислянето, на който и да е текст, обикновено предполага провокиране на умението за преразказване.

     Редакторско умение - да се редактиран текстове - свои или чужди.

     Спецификата на учебния предмет български език е, че основните дидактически цели - образователни и възпитателни, се декомпонизират на 2: 

  1. Образователната цел ориентира към системата на знания, умения и навици, която стои в основата на учителската дейност. 
  2. Възпитателните цели дават идеи за формиране на личностната култура на ученика в това число и чрез непрекъснато разширяване на кръгозора му.

Образователните цели се раздвояват, защото в часовете по български език езикът се изучава с 2 акцента: Езикът като средство за общуване и езикът като система и структурата.

     За реализирането на тази специфика образователните цели се разделят на:

  •  Информативни познания 
  •  Комуникативна практика

     В методиката си използват 2 понятия:

  • Компетентност - набор от умения плюс способност на индивида. Имат отношение към дискусията компетентност.
  • Умения - формира се на основа на педагогическото въздействие

Комуникативната компетентност включва набор от компетентности, основите, от които са:

  • Езикова (лингвистична)
  • Дискурсна комуникативност
  • Социокултурна: пряко свързана с дискурсната
  • Стратегическа компетентност: уменията на човека да използва целите ресурс от собствените си знания, умения, за да реши даден комуникативен проблем.

    Възпитателните цели в обучението по български език се реализират чрез 2 подхода: екстралингвистични - независят от лингвистичните факти (съдържателните текстове) и лингвистичен (структура).

     Собствено-лингвистичните възпитателни цели: актуални са, когато се преподава лексикология, защото тогава едно и също нещо може да се каже по безброй начини, защото лексикалния или синтактичен ресурс на човека е богат и различен и може да го използва.

     Формулиране на целите в урока по български език: задължително предварително се формират инфорвационно-познавателните и ковуникативно-практическите цели.Възпитателните цели не е задължително да се оформят предварително, но в процеса на създаване (най-често с проверяващ) те трябва да могат да бъдат мотивиращи.

Коментари