Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Структура на учебното съдържание по български език.

Структура на учебното съдържание по български език.

 

В учебната практика учебното съдържание по български език се структурира по 2 основни признака:

  1. По класове (структурирането по класове се има предвид в периода 1-12 клас, затова учителите в съответните периоди  трябва да имат информация кое е учебното съдържание в предходен и следходен период).
  2. По теми и раздели от езикознанието - логиката на подреждане на този признак е да се върви от най-висшата езикова единица (текста) към най-ниската: звука. Съображението е, че в потока на речта се актуализират всички езикови равнища и затова с ограничен обем те трябва да присъстват във всеки клас. Подреждането на разделите се съобразява с определени принципи за структуриране на учебното съдържание: компетентност, спираловидност, линейност и принципа на доминанта.

Принципи при структурирането на учебното съдържание по български език

     Принципът за комплексност - всяка година се изучава от всичко по малко, т.е. малко текстолингвистика, синтаксис, лексикология, във всеки клас от 2 до 10 кл.

     Принципът за спираловидност - всяка година изученото в предходната се актуализира, допълва се с нова информация и се разширява. Понеже всички раздели от езикознанието се изучават в годината задължително, за да може езиковото явление да се представи в неговата пълнота в процеса на обучение от 1 до 12 клас. Спираловидният принцип освен предимства има и 1 сериозен недостатък - той демотивира учениците да усвояват нови допълнения, които им се предлагат.

     Линеен принцип - съответствие с него лингвистичната информация по всеки раздел във всеки клас, следователно логиката и последователността, наложена от съответната лингвистична наука.

     Принцип на доминанта - във всеки клас има един или повече раздели, за които се отделя повече учебно време(Например: В 7 клас се отделя повече учебно време за текстолингвистиката, защото там се обобщава изученото до момента и се изучават признаци на текста, които затрудняват учениците. Затова учителят отделя повече уроци за да обясни съответния материал от друга страна, в учебното съдържание има раздели, които са обемни по своята същност - морфология. Затова в училищната документация се отделя също повече учебно време. така в 7 клас, доминантите са 2 - текстолингвистика и морфология).


Коментари