Подготовка на урока по литература

Същност на учебно съдържание по български език

 

Същност на учебно съдържание по български език


    Същност на учебното съдържание като дидактическа категория учебното съдържание включва постижимите знания, умения, отношения, които се измерват чрез поставените цели. Адаптирано към методиката на езика обществен опит под формата на знания, умения и отношения, достъпни  и постижими за учениците, с оглед формиране на комуникативната им компетентност.

     Системата от знания се представя чрез адаптиран вариант на информация за системата на строежа и функциите на българския език. Тя включва обучаваща лингвистична информация, която се предава, възприема и преработват учениците, за да се осигури прилагането и в речевата практика. Лингвистичната информация в училищното съдържание е в областта на:

  •  Текстолингвистика
  • Стилистика
  • Синтаксис
  • Лексикология
  • Морфология
  • Фонетика

     Има ограничен обем информация за диалектология, езикова култура и история на българския език. По-специфичното е мястото на езиковата култура, т.е. информацията на нея е разтворена в предлаганите знания по отделните лингвистични раздели. Изучаването на синтаксис се съпътства с изучаване на пунктуация , а в 8-ми клас това, което е изучено се характеризира  като синтактична и пунктуационна норма, т.е. разделът езикова култура по същество е обобщение на изучавана информация.

     Система от умения в учебното съдържание - вторият компонент от конструкта учебно съдържание е комплексът от умения, а именно лингвистични и комуникативни.

    Специфично място в системата от умения заемат т.н. общо учебни умения, свързани със стратегиите на учене в училище. Такива са:

  • работа с ученик
  • работа със справочна литература (учебник, речник)
  • работа в екип  
  • т.н.

     Последният компетентност на учебното съдържание са отношенията.

     Учебното съдържание е пряко свързано с целите на обучение, защото то осигурява реализирането им. Системата от умения осигурява приоритетно комуникатвно-практически цели, а системата от отрошения - възпитателни цели.

Коментари