Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Методи и похвати в обучението по български език

 


   Методът в превод от гръцки означава път за постигане на целта. Методите се разделят на видове в зависимост от това какъв различителен критерии е поставен в основата на класификацията. (Например има репродуктивни и продуктивни методи. Има и устни или писмени методи и т.н.). Всеки метод се конкретизира чрез система от похвати, чиито комбинация води до реализиране на поставената цел. При похватите има ясно определена цел и винаги има единен алгоритъм. Предимството на похвата е, че той може да обслужва различни методи (в съответствие с целта си). За обучението по български език най-актуален похват е упражнението. Няма час по български език без упражнение. Освен училището актуални похвати са:

  • Работа с учебник
  • Работа с речник
  • Работа със справочна литература
  • Работа с диктовка
  • Работа в екип

     Работата с учебник - похват, чиито алгоритъм зависи от целта на учителя. Ако целта е да се докаже, че дадено обобщение е вярно, тогава учебникът се използва само като нагледно средство. Алгоритмът в случая е:

  1. прави се теоретично обобщение по даден проблем (от учителя или от учениците)
  2. уточнява се от която страна на учебника ще се ползва урочна информация
  3. самостоятелно откриване от учениците на информацията, която потвърждава обобщението
  4. откриване в учебника на илюстриран пример

По сложен вариант за алгоритъм за работа с учебник е използването на урочната статия като текст, на който учениците ще правят непълен текстолингвистичен анализ

  1. намиране на урока в учебник
  2. самостоятелно запознаване с текста на урока или с част от него
  3. извличане на основната информация от текста
  4. разделянето му на части
  5. обособяването на ключови те думи
  6. подбиране на илюстративен материал към всяка смислова част

     Работа с речник - учителят трябва да влиза с 2 речника в клас - тълковен и правописен и да провокира учениците да ги познават. Алгоритъм:

  1. самостоятелно откриване на думата в речника
  2. прочитане на речниковата статия
  3. извличане на илюстративния пример
  4. собствен аналогичен пример

     Работа със справочна литература (енциклопедии, специализирани правила) - алгоритмът е същият както при работата с учебник, изисква самостоятелно запознаване с срочната статия, но учителят трябва да даде предварително по-богата биографска справка на учениците.

  1. точно заглавие на източника
  2. година на издаване
  3. от коя до коя страница трябва да бъде прочетен съответният текст

     Диктовка. Алгоритъм

  1. чете се целият текст, който ще се записва -  с нормален темп и дикция
  2. текстът се чете на части (от дума до изречение). Не се разрешава повтаряне на тези части.
  3. текстът се чете цялостно за проверка на забавен темп и ясно интониране
  4. проверява се правописа на някои думи в диктовката

Коментари