- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
Методът в превод от гръцки означава път за постигане на целта. Методите се разделят на видове в зависимост от това какъв различителен критерии е поставен в основата на класификацията. (Например има репродуктивни и продуктивни методи. Има и устни или писмени методи и т.н.). Всеки метод се конкретизира чрез система от похвати, чиито комбинация води до реализиране на поставената цел. При похватите има ясно определена цел и винаги има единен алгоритъм. Предимството на похвата е, че той може да обслужва различни методи (в съответствие с целта си). За обучението по български език най-актуален похват е упражнението. Няма час по български език без упражнение. Освен училището актуални похвати са:
- Работа с учебник
- Работа с речник
- Работа със справочна литература
- Работа с диктовка
- Работа в екип
Работата с учебник - похват, чиито алгоритъм зависи от целта на учителя. Ако целта е да се докаже, че дадено обобщение е вярно, тогава учебникът се използва само като нагледно средство. Алгоритмът в случая е:
- прави се теоретично обобщение по даден проблем (от учителя или от учениците)
- уточнява се от която страна на учебника ще се ползва урочна информация
- самостоятелно откриване от учениците на информацията, която потвърждава обобщението
- откриване в учебника на илюстриран пример
По сложен вариант за алгоритъм за работа с учебник е използването на урочната статия като текст, на който учениците ще правят непълен текстолингвистичен анализ
- намиране на урока в учебник
- самостоятелно запознаване с текста на урока или с част от него
- извличане на основната информация от текста
- разделянето му на части
- обособяването на ключови те думи
- подбиране на илюстративен материал към всяка смислова част
Работа с речник - учителят трябва да влиза с 2 речника в клас - тълковен и правописен и да провокира учениците да ги познават. Алгоритъм:
- самостоятелно откриване на думата в речника
- прочитане на речниковата статия
- извличане на илюстративния пример
- собствен аналогичен пример
Работа със справочна литература (енциклопедии, специализирани правила) - алгоритмът е същият както при работата с учебник, изисква самостоятелно запознаване с срочната статия, но учителят трябва да даде предварително по-богата биографска справка на учениците.
- точно заглавие на източника
- година на издаване
- от коя до коя страница трябва да бъде прочетен съответният текст
Диктовка. Алгоритъм
- чете се целият текст, който ще се записва - с нормален темп и дикция
- текстът се чете на части (от дума до изречение). Не се разрешава повтаряне на тези части.
- текстът се чете цялостно за проверка на забавен темп и ясно интониране
- проверява се правописа на някои думи в диктовката
Коментари
Публикуване на коментар