Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Упражнението в обучението по български език

  

Упражнението в обучението по български език

   Ключовото място на похвата упражнение в обучението по български език определя и интереса на изследователите към типологизация на упражненията. В момента битуват над 50 различни класификации. До 80-те години на ХХ век когато обучението беше лингвистично ориентирано, най-често използваните класификации включваха:

  • 50-те години Стайко Кабасанов - разделяне упражненията на устни и писмени
  • 60-те години Стайко Касабанов разделя упражненията на обучаващи и контролни
  • 70-те години Кирил Димчев предлага класификация основана на дейността на учениците с лингвистичните факти как те ги манипулират

  1. упражнение за разпознаване
  2.  упражнение за анализ
  3.  упражнение за редактиране (само на изречения)
  4.  упражнения за конструиране (само на изречения)

     Тази класификация е актуална и днес, когато се работи върху формирането на лингвистични умения.

  • от 90-те години се утвърждава класисификация, основана на целите на обучение . Тя е актуална, защото се променят целите на обучение в този период и се появява необходимост от формиране, както на лингвистични, така и на комуникативни умения.  Класификацията от 90-те години включва два основни типа- комуникативни и предкомуникативни упражнения.

     Синтактичните упражнения са комбинирани.

Комуникативни упражнения по български език

     Рецептивни упражнения - повтарящи се по еталон действия за четене и разбиране и действие в общуването.

  1. Подбор на текста
  2. Зрително/слуховото възприемане на текста
  3. Извличане на езиково значение
  4. Частично възпроизвеждане
  5. Смислово интерпретиране на текста, осигуряващо по-голяма дълбочина на разпространението му.

Продуктивни упражнения по български език

     Мотивът за използване на продуктивното упражнение е аналогичен на мотивите за избор на текст, т.е. тематиката трябва да е интересна на учениците, текста трябва да е провокиран от техните конкретни предстоящи потребности (на целия клас). Формулираната задача трябва  да съдържа информация за речевата ситуация, която стои в основата на ученическия текст. Продуктивните упражнения обикновено възпират условни речеви ситуации затова най-често започват с фразата: "Представете си, че..."

Предкомуникативните упражнения  по български език (основно насочени кън слабите ученици).

  • Подчертайте, извадете, отделете
  • За лингвистичен анализ
  • Фонетичен анализ
  • Морфемен анализ
  • Лексикален анализ
  • Морфологичен анализ
  • Синтактичен разбор
  • Текстолингвистичен анализ

Рецептивни упражнения по български език

Извличане на езикови значение

  Има ли непознати думи в текста? 

Частично възпроизвеждане на текста

     Синтетични упражнения създават най-добри условия за комплексно формиране на комуникативни лингвистични умения и навици, защото като се основават на един и същ текст тези упражнения предлагат да се изпълнят, както предикативни, така и комуникативни задачи. Задължително условие, за да бъде едно упражнение синтетично, е в  него да се съдържа поне една комуникативна задача. Най-често рецептивна. Освен това между комуникативните и лингвистичните задачи задължително трябва да има логическа или формална връзка.

     Логическа връзка - ако комуникативната задача е въпрос - За какво се разказва в текста? (за слаби ученици). Следващият въпрос на учителя може да бъде - Току що уточнихте какво се разказва в текста, сега определете неговата тема. ;Има ли подтеми в текста и кои са те? ;Ключовите думи на всяка подтема (работа по редици) ; Сравнете същевременните и прилагателните имена от ключовите думи по какво си приличат и по какво се различават? ; Проверете в текста дали има друг вид имена? 

     Смислово интерпретиране -как учениците разбират изречението -Защо трябва да мечтаем? - за слаби ученици; Защо се използва в текста бъдеще време и къде? - за силни ученици

     Формални връзки между задачите -Какво научихте от текста?


Коментари