- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
Ключовото място на похвата упражнение в обучението по български език определя и интереса на изследователите към типологизация на упражненията. В момента битуват над 50 различни класификации. До 80-те години на ХХ век когато обучението беше лингвистично ориентирано, най-често използваните класификации включваха:
- 50-те години Стайко Кабасанов - разделяне упражненията на устни и писмени
- 60-те години Стайко Касабанов разделя упражненията на обучаващи и контролни
- 70-те години Кирил Димчев предлага класификация основана на дейността на учениците с лингвистичните факти как те ги манипулират
- упражнение за разпознаване
- упражнение за анализ
- упражнение за редактиране (само на изречения)
- упражнения за конструиране (само на изречения)
Тази класификация е актуална и днес, когато се работи върху формирането на лингвистични умения.
- от 90-те години се утвърждава класисификация, основана на целите на обучение . Тя е актуална, защото се променят целите на обучение в този период и се появява необходимост от формиране, както на лингвистични, така и на комуникативни умения. Класификацията от 90-те години включва два основни типа- комуникативни и предкомуникативни упражнения.
Синтактичните упражнения са комбинирани.
Комуникативни упражнения по български език
Рецептивни упражнения - повтарящи се по еталон действия за четене и разбиране и действие в общуването.
- Подбор на текста
- Зрително/слуховото възприемане на текста
- Извличане на езиково значение
- Частично възпроизвеждане
- Смислово интерпретиране на текста, осигуряващо по-голяма дълбочина на разпространението му.
Продуктивни упражнения по български език
Мотивът за използване на продуктивното упражнение е аналогичен на мотивите за избор на текст, т.е. тематиката трябва да е интересна на учениците, текста трябва да е провокиран от техните конкретни предстоящи потребности (на целия клас). Формулираната задача трябва да съдържа информация за речевата ситуация, която стои в основата на ученическия текст. Продуктивните упражнения обикновено възпират условни речеви ситуации затова най-често започват с фразата: "Представете си, че..."
Предкомуникативните упражнения по български език (основно насочени кън слабите ученици).
- Подчертайте, извадете, отделете
- За лингвистичен анализ
- Фонетичен анализ
- Морфемен анализ
- Лексикален анализ
- Морфологичен анализ
- Синтактичен разбор
- Текстолингвистичен анализ
Рецептивни упражнения по български език
Извличане на езикови значение
Има ли непознати думи в текста?
Частично възпроизвеждане на текста
Синтетични упражнения създават най-добри условия за комплексно формиране на комуникативни лингвистични умения и навици, защото като се основават на един и същ текст тези упражнения предлагат да се изпълнят, както предикативни, така и комуникативни задачи. Задължително условие, за да бъде едно упражнение синтетично, е в него да се съдържа поне една комуникативна задача. Най-често рецептивна. Освен това между комуникативните и лингвистичните задачи задължително трябва да има логическа или формална връзка.
Логическа връзка - ако комуникативната задача е въпрос - За какво се разказва в текста? (за слаби ученици). Следващият въпрос на учителя може да бъде - Току що уточнихте какво се разказва в текста, сега определете неговата тема. ;Има ли подтеми в текста и кои са те? ;Ключовите думи на всяка подтема (работа по редици) ; Сравнете същевременните и прилагателните имена от ключовите думи по какво си приличат и по какво се различават? ; Проверете в текста дали има друг вид имена?
Смислово интерпретиране -как учениците разбират изречението -Защо трябва да мечтаем? - за слаби ученици; Защо се използва в текста бъдеще време и къде? - за силни ученици
Формални връзки между задачите -Какво научихте от текста?
Коментари
Публикуване на коментар