Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Обща характеристика и видове организационни форми по технологии и предприемачество

      Задачите на обучението по технологии и предприемачество се осъществяват чрез урочна ,извън урочна и извънучилищна форми на трудова дейност.

 

Обща характеристика и видове организационни форми по  технологии и предприемачество

  Правилното организиране на знания по технологии и предприемачество изисква разнообразни учебни форми.Една практическа работа за изработване на дадено изделие, започната в часовете по време на урока , a може да бъде продължена в извъучилищна и производителен труд.

 Има различни форми: фронтално,индивидуално,групово и комбинирано.

  1. Фронтално – при провеждане на практическата  работа на всички ученици се поставя една и съща задача.
  2. Индивидуална – Всеки ученик изпълнява различни задачи,които рядко се променят.
  3. Групова - на организация има няколко варианта като колективна,бригадна и звенова.

      При колективната форма учениците се разделят на групи които имат една и съща задача. Бригадната работа е удобна за използване в серийното и масово производство.При звеневата ,учениците се делят на звена по три, четири човека като  всяко звено изпълнява отделна задача.          В часовете по  технологии и предприемачество може да се приложи и комбинирана форма,при която се съчетават фронталната с индивидуалната или с групова форма.

Специфични особености на урока по  технологии и предприемачество  в началната училищна степен

     Урокът по трудово обучение притежава характерни черти,определени от общата теория на обучението.По време на урока учениците усвояват определени знания за трудовата дейност,за материалите и инструментите с които работят,за основните елементи на технологичния процес.

    Поради това ,че основната част от урока  по  технологии и предприемачество заема практическа работа е добре в училище да се обзаведат специални работилници. Всеки урок се състои от отделни части или елементи,при които се решават различни дидактически задачи. 

Структура на урока по технологии и предприемачество

     1.Организационно-подготвителна част,при която учениците се запознават с темата на бъдещата работа.

      Учителят прави структурен план-конспект на бъдещия урок,като набелязва целта.; три задачи- образователна ,развиваща и  възпитателна.

     2.Встъпителна част на урока

    Учителят запознава учениците с поставената тема.  Това става  с участието на децата ,чрез беседа и демонстрация,както на обекта/ предмета/ така и на технологичните операции при изготвянето му.

     Уводният инструктаж е средство и начин ,при който учителите насочват учениците към  правилно и безопасно изпълнение  на трудовите операции.

     В урока по  технологии и предприемачество ,встъпителната част изисква най-висока активност,както от учителя така и на учениците.

     В урока по  технологии и предприемачество ,встъпителната част изисква най-висока активност,както от учителя така и на учениците.

     3. Основна част на урока

      При всички форми на организация ,учителя контролира и насочва учениците към правилно и безопасно усвояване на трудовите операции.Той провежда текущ инструктаж,който маже да бъде индивидуален,бригаден,групов,писмен и устен.

       По време на самостоятелната работа осъществява проверка за спазване на инструктажа.

    В края на основната част от урока се дават указания за привършване,за критериите и показателите ,които децата трябва да са запазили по време на дейността .


    4. Заключителна част  от урока 

    Заключителната част включва в себе си заключителния инструктаж,чрез който учителят прави преценка на извършената работа ,анализира допуснатите грешки ,дава указания за правилния начин на работа,държи на това всеки ученик добре да си подрежда инструментите и да почиства работното място.

      Времето за заключителната част е не повече от 5 до 10 минути.Трябва дя включва 1 минута за почистване на работното място.

Коментари