Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Видове уроци по технологии и предприемачество

 

Видове уроци по технологии и предприемачество

   В дидактиката все още няма общопризната квалификация на урока. Според В.А.Поляков /1983/  за най-целесъобразно ,уроците по трудово обучение да се квалифицират като по основните учебни и възпитателни цели и задачи.Той определя 4 типа уроци :

  1. Урок за изучаване на теоретическия материал;
  2. Урок за формиране на практическите умения и навици;
  3. Практически урок за производителен труд;   
  4. Комбиниран урок за усвояване на знания ,умения и навици.

      Други автори ги делят на :

  1.  Урок за изработване на предмет; 
  2. Урок за запознаване с производството;
  3. Обобщителен урок.

     Д.А.Тхоржевски /1981/ предлага:

  1. Урок за придобиване на нови знания
  2.  Урок за формиране на умения и навици
  3.  Урок за прилагане на знания
  4.  Урок повторение
  5. Урок проверка
  6.  Комбиниран урок

      Общо приета форма е тази която предлага Г.Мавров /1975/ в своите трудове:

  1.  Урок-екскурзия
  2.  Урок за усвояване
  3.  Урок за затвърдяване
  4.  Смесени уроци.

     В уроците за изучаване на нов материал, учениците се запознават с темата. В урока за затвърдяване на учениците се дава възможност да повторят усвоените трудови операции. Урокът-екскурзия е наблюдения по различни обекти, предприятия и кооперативни стопанства. Контролните уроци са форма на повторение и проверка на знанията и уменията на учениците. Целта на всеки комбиниран урок е началото да започне с проверка на подготовката на учениците за работа. 

     Целта може да бъде освен учебна и възпитателна.


Лабораторно-опитна работа като форма на организация на обучението по технологии и предприемачество


  • Чрез тази форма учениците самостоятелно осъществяват наблюдения и опити.
  • Чрез лабораторната работа се цели да се затвърдят някои усвоени от учениците знания.
  •  За правилното и провеждане е необходимо класът да се раздели на групи от по 10 човека.
  •  В началото учителят проверява изправността на инструментите и апаратурата.

     За успешното провеждане на лабораторното –практическа работа е необходимо тя да се извършва в добре обзаведени кабинети, работилници и лаборатории.

Обща характеристика и специфични особености на извънурочните трудови дейности и форми на организация в задължително избираемата дейност .

     Днес педагогическата теория  и практика насочва своите усилия към  създаване на реални възможности ученикът да развива и оползотворява своите способности и качества. Всяка извънурочна дейност съдейства не само за засилване на самостоятелната работа на учениците, а и усъвършенства различни трудови умения. Пътищата за обогатяване на извънурочна дейност са чрез използване на различни методи на работа като, игри ,състезания ,занимания ,екскурзии, прегледи, изложби,  празници, наблюдения , разходка и др. Дейностите имат доброволен характер и не са дефинирани по основните направления на техниката  и агробиологията. Дейността помага на децата да усвоят успешно своята нова социална позиция на учениците  да се изгражда у тях положително  отношение към учебния труд. Често пъти за успешното осъществяване на задачите ,поставени в различни занятия се прибягва към добри специалисти в заводите ,фабриките и фирмите. 

Извънучилищни и извънкласни форми на трудовата дейност.

     За повишаване на трудовата и техническата подготовка на учениците от началното училище, допринасят много освен урочната и извънурочната работа и извънкласната и извънучилищна дейност .Извънкласната и извънучилищна дейност се осъществява със съдействието на училищното ръководство: учителите, родителите, настоятелствата, фирми, предприятия, чрез разнообразни форми – организиране на различни масови и индивидуални инициативи от различните клубове, библиотеки, детски театри, чрез беседа, екскурзии, наблюдения, и лабораторна работа, в която децата се обединяват по групи с общи интереси, в секции и клубове, школи, студия, кръжоци.

      Секциите по труд, и техника и технология представляват голям интерес за учениците, защото в тях те проявяват самостоятелност и  творчество. Занятията укрепват волята и характера , развиват творческото - техническо мислене и способности. Те  могат  да осъществяват заниманията си, както в училищни работилници, центрове, читалища, библиотеки и наети за целта домове. В началното училище  много от занятията се водят не само от изтъкнати и висококвалифицирани учители, но и от специалисти майстори, инженери, агрономи.

     Днес са разпространени най-различни видове  школи, кръжоци, клубове: ”Направи си сам”, „Сръчни ръце” , „Млади природолюбители” , „Улично движение”, „Секция по компютри” и много други, които имат богато разнообразно съдържание, собствен замисъл, моделиране с различни по вид и форма строителни материали – хартия, плат, дърво, метал, пластмаса, дърволит и др., изработване на пособия за училището, подаръци за близки, работа с природни материали, с компютри и др.

      В началното училище е за предпочитане секционната работа да бъде недиференцирана по основните направления от техниката и агробиологията. В елементарна и достъпна форма ,главно практически , децата получават начални знания за хидростатика и хидродинамика.    

Коментари