Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Методика на организиране и провеждане на техническата урочна трудова дейност в началната училищна степен.

       Техническата дейност в началната училищна степен се явява един от основните съдържателни елементи на урочната работа. Посредством тази дейност учениците се запознават с професии от различни области на живота, разкриват свойствата и характера на материалите, работата с разнообразни ръчни инструменти и приспособления, изучават техниката на изпълнение на отделни трудови операции, осъзнават същността и структурата на технологичните процеси, формират у себе си организационни умения и умения за планиране на своята дейност. При техническият труд учебният материал е така подреден ,че да носи в себе си богата информация за технологиите  от действителността ,да позволява формиране у учениците на умение за анализ и синтез на общото в трудовите процеси при изпълнението на трудовите задачи, да създават възможности за обогатяване на научното съдържание на теоретичните и практическите знания и умения на ученика. Техническата дейност 1-4 клас обединява в себе си елементи на подражателната, репродуктивно-изпълнителска и творческа дейност.

     Техническата трудова дейност има широк съдържателен обхват и осигурява участие на учениците в решаваното на разнообразни технически, технологични организационни  задачи за проектиране. Трудовите задачи, независимо от тяхното съдържание и степен на трудност, трябва да бъдат така подбрани и поставени за решаване, че да позволят участието на учениците в творческа самостоятелна дейност.

     Техническата трудова дейност в 1-4 клас дава възможност на учителя в урочната работа да осъществява разнообразни организационни форми. Съобразно с конкретните педагогически задачи и налични материали и технически условия, учителят може да включи учениците в различни форми – индивидуални, групови, комбинирани. Има главно урочен характер.

Методика на организиране и провеждане на техническата урочна трудова дейност в началната училищна степен.

   Общият подход към организацията, съдържанието и методиката на ръководство на техническия труд се обуславя от съдържателно, организационното и функционално единство на целите, задачите и принципи на дидактическата система. В резултат на такава сложна закономерна връзка конструират учебно-технически модули и учебно-производствени технологии(технология на обработката на материалите ,технология на конструирането, технология на монтажа, технология на ел.монтажа),които отразяват специфичните научно технически постижения в тази сфера. Затова учебното съдържание по технически труд представлява учебно-технически модули, които отразяват определен обем от производствено-технологичен и познавателен опит, опредметен и редуциран в целите на трудовото обучение в началното училище под форма на модули от механична технология. По този начин всеки учебно-технически модул на технически труд изисква от учителя използването на всички съвременни принципи, методи, средства и похвати, с които ще включи учениците в подходяща интелектуална и изпълнителска дейност.

     Задължителен методически похват, който трябва да използват учителите като средство за взаимодействие между обучаващите и обучаваните в единство модулно-функционалната общопроизводствена дидактическа технология сравнително техническият и технологичен.

     Учебните теми имат за цел да подготвят учениците за тяхната познавателно-практическа дейност през учебната година. Учениците усвояват знания и умения за правилно ползване на инструментите и правилата за безопасна работа с тях.

     Наличието на няколко примерни предмети или вариативни пътища за достигане на краен резултат позволяват да се поставят учениците в проблемни ситуации. Съобразно възрастовите   възможности на децата и степента на тяхната подготвеност, те анализират технологичните ред за практическо изпълнение на избрания от тях предмет (преди или след изпълнението на дейността) и извършват избор на необходимите материали и инструменти за изработването му. При вариативните технологични предложения,с помощта на учителя, учениците правят подбор на най-удачното технологично решение за конкретния случай. Най-често този избор се основава на извършен предварителен анализ на модула или графичното изображение на конкретния предмет. За да се осъществи правилно планиране на поредността на технологични операции ,при анализа на някои по-сложни предмети състоящи се от повече елементи ,е важно да се определи базовият елемент и последователността на съединяването му с допълнителни елементи. Изборът на последователността на технологичните операции е необходимо да се подчинява на логиката на технологичния процес. Учениците трябва да осъзнават защо дадена операция трябва да предхожда друга, да свързват това с възможностите за повишаване на качеството на крайния продукт от дейността. За да се разгръщат уменията на децата за самостоятелно планиране на техническия процес , е желателно учителят да разкрива пред тях цялостната технологична верига, а след това, ако е необходимо, да анализира по-подробно отделните елементи от нея, да обръща внимание на изискванията за прецизното и точно изпълнение  на отделните звена от технологичния процес. Постепенно степента на трудност на технологическите задачи нараства. Учениците формират положителни нагласи към различни методи на обработка или преработка на суровини, материали и др. Те разбират, че съществува строго определена последователност от операции и манипулации и необходимост от спазване на указания, правила и изисквания, за да бъде проектирано и изработени дадено изделие.

    Техническата трудова дейност в 1 клас създава условия за интегралност и взаимодействие между другите знания, получени от учебните дисциплини в различен контекст. Създават се възможности учениците да развиват умения за „положителен трансфер“ чрез прилагане на по-рано придобитите знания и умения по математика, писане, четене, човек и природа , музика.

    Духът на новите държавни образователни изисквания предполага учениците да  съберат и използват хартия, картон и редица отпадъчни материали – кутии, капаци, опаковки, пластмасови чаши, конци, вестници и др. Методиката предлага комплект от задачи за симулиране на общо трудовите умения, свързани с хигиената, организацията на труда, планирането и контрола. Предлаганите теми спомагат на учениците по-добре да усвояват умения за рязане, сгъване, пробиване, подвижно свързване, лепене, оформяне и др. Стремежът е училищното съдържание да бъде освободено от излишна дидактизираност, да се поднася забавно и в същото време да увлича и мотивира. 

     Децата трябва да имат мотивация при подготовката за празници, като изработват полезни изделия. Формират умения за пробиване, промушване и връзване, боядисване на яйце, изработване кошничка за великденски яйца.

    Уменията за обработване и комбиниране на материали се изследват със задачи за разпознаване, класификация и тестване на хартия, текстил, фолио и др. На учениците от 2 клас в часовете по техническа трудова дейност да се дава възможност да сравнят, рисуват модели, постройки, да използват разгъвки, тръбички, конуси, изработват мокети на мостове и ги изследват на здравина, проектират, като разказват, изработват мартеници, картички, украса, подреждат сбирки от образци на текстилни нишки и материали;сравняват различни образци на текстил.Учебната програма дава възможност за осъществяване на между предметна връзка – между техническата трудова дейност и български език и литература, чрез провеждане на дискусии и драматизации, които спомагат за развитие на речта.

     Учебната програма за 4 клас предвижда да се работа с повече материали – текстил, фолио, тънка ламарина, дървесина, пластмаси, природни и отпадъчни материали. 

     Резултатите от опитно-лабораторната работа учениците записват в таблици, като с тяхна помощ по-лесно би се открила причинно-следствената зависимост между използваните за обработване инструменти и измененията върху материала. Нова технологична операция е очертаването на шаблон върху ламарина. До момента учениците са очертавали с помощта на шаблон хартия(посредством масив), текстил(посредством креда).При определяне качествата „гъвкавост“ и „пластичност“  на метала би било уместно да се направи аналогия между тях и качеството на хартията и текстила. Ако се използва материала за откриване на качеството „пластичност“ и „гъвкавост“, би било добре да се изработи изделие, което да не изисква 4-5 операции. 

       При ръководство на техническия труд от 1 до 4 клас учителят трябва да се стреми да въвежда в своята работа алгоритмичен подход на обучение. Учениците трябва да бъдат запознати с алгоритъма на редица дейности за изпълнение на дадена операция, за разчитане на чертеж, за планиране на технологичен процес и т.н. На основата на такъв подход се достига до обобщен алгоритъм за дадена дейност /вид технология/, в структурата на която се определят само общите направления на работа. От учениците се изисква да определят своите конкретни действия, да изберат правилния път, съобразно конкретните дидактически или технически условия на задачата.


Коментари