Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Методика на организиране и провеждане на домакински, битово-обслужващ труд и икономика в 1 - 4 клас

     Битово-обслужващият труд има голямо значение за развитието на децата от начална училищна възраст.Чрез тази трудова урочна дейност учениците затвърдяват придобитите в предучилищна възраст навици и умения за поддържане на ред и естетика в бита, за самообслужване, обслужване и хигиена, у тях са възпитава любов и уважение към труда и хората, работещи в сферата на обслужването, както и на възрастните в семейството.

 

Методика на организиране и провеждане на домакински, битово-обслужващ труд и икономика в 1 - 4 клас

   Специфичните задачи на битово-обслужващия труд на учениците от началното училище са далеч от задачите на професионалната подготовка.Учителят подчертава особената значимост и съдържание на обслужващия труд. Така чрез обслужващия труд също може да се вникне в промяна на техниката за облекчаване труда на хората.

     Качествата, които се формират чрез обслужващия труд са: самостоятелност,  съсредоточеност, старателност, прилежност, отзивчивост, разпределяне на вниманието, наблюдателност и др.

    Първата  задача на учителя е да внуши на учениците, че наред с участие в новата учебна дейност, чрез която ще научат много неща за природата и обществото това не ги освобождава от задължението сами да се самообслужват и да поддържат ред и чистота в училището и семейството.

     Подходящи за децата от 1-ви клас са такива форми, които съдържат в себе си игрови елементи: дидактически игри, разглеждане на сюжетни картини.

     В 1-ви клас учебните теми по „Домашен бит и техника“. „Ръчен труд“ са много разнообразни. Темите „Моят дом“, „Домашен бит“ , „Уредите и машините у дома“ , „Как опазвам помагалата и облеклото си „ спомагат за изграждане на отношение към опазване на собствените вещи и вещите на другите; научават и разбират по-добре значението на понятието пазар, пари, стока, услуга,разходи, икономии; необходимост от опазване на собствения си дом; знаят предназначението на приборите, работят с някои от тях; разбират, че техниката е много необходима в нашия дом и трябва да я пазят, знаят, че не трябва да играят с уредите и машините, осъзнават опасността от безотговорното отношение към техниката у дома.

    Друга тема, която се изучава в 2-ри клас и също с творчески характер, е темата „Приготвяне на сандвичи“. Тя е свързана с умението на второкласника сам да приготвя сандвичи. При приготвянето им се обръща внимание на следните особености: какви продукти се използват, как ще съчетаем тези продукти по подходящ начин, украсата като необходим компонент за естетически вид на сандвича и т.н.  Необходимо е да се спазват правилата за работа с електроуреди и ножове. При осъществяването им се среща трудност, като липсата на домакински съдове и електроуреди, за да се избегнат тези трудности, учителя трябва предварително да ангажира за учебния час училищната столова.

     Тематичната единица „Аз работя с техника у дома“ допринася за разширяване знанията на учениците за устройството и принципното действие на битовата техника с електродвигатели-миксери, кафемелачки, вентилатори, прахосмукачки и др. Учителят осигурява 3-4 миксера, 1 кафемелачка с които прави демонстрации и инструктира.

     Приготвянето за зелени салати и варене на яйца и картофи е битова дейност. „Да приготвим нещо вкусно“ с нея децата се запознават в края на учебната година, поради изобилието на пресни зеленчуци. Дават се инструкции за времето на варене на яйца-рохки или твърди; лъжичката мас спомага за сваряването на картофите по бързо. Учениците сами приготвят пълнени яйца, руска салата, пълнен домат и др. След приготвянето на салатите се прави кулинарна изложба с проверка на вкусовите им качества и почерпка.

     В 4-ти клас домакинският и битово-обслужващ труд включва в себе си следните дейности: работа с текстилни материали-приложение, свойства, изработване на изделие от текстил, запознаване с бод и скрит бод. Тематичната единица „Работа с текстилни материали“ се осъществява в 2 урока по 90 мин. всеки без почивка. В уводната част на 1-вия урок е включена беседа за изложение на съдържанието: получаване на тъкани, произход, видове, преработка на платното, сплитки, приложение, обзавеждане на учебна работилница за работа с текстилни материали наличие на текстилни предприятия в града и страната.

     В процеса на работа се дават групови или индивидуални отговори на следните въпроси и задачи:

  1. Запалете влакната от различен произход и изследвайте пламъка, миризмата и отпадъчните при изгарянето! /за 4-ти клас/
  2. Натопете тъканите в белина и наблюдавайте резултата!
  3. Проверете чрез опъване здравината на влакното в сухо и мокро състояние!
  4. Изследвайте тъканите при гледане! /за 3-ти и 4-ти клас/
  5. Резултатите от проведените опити се нанасят в таблици, предварително начертани в тетрадките с номера на поредния протокол на урока.

     Темата на следващия урок е „За нашето домакинство“. В него се изясняват начините на обработка на текстилните материали - ръчно и машинно, разглеждат се инструментите и пособията за ръчна обработка: работни-ютия, молив, ножица, креда, игла, конци; измервателни-линия; спомагателни-картон, тежести, ютия.Практическата работа се състои в изработването по избор на следните изделия: несесер за ножици, моливи и химикалки; несесер за четки и ножици; ръкохватки.

Тематичната единица „За нашата трапеза“ включва затвърдяването за знанията и уменията за приготвяне на храна от 2-ри и 3-ти клас.Осъществява се в 2 урока. В първите се прилагат нови знания за значението на готварството и храненето за човешкия живот. Практическата работа е свързана с приготвянето на салата от домати , краставици, шопска салата и салата от марули и репички. Припомня се изученото в 3-ти клас - начини на рязане на краставици, домати, маруля, репички. Обръща се внимание на подредбата на продуктите с оглед естетическия вид на ястието. Новото, което е включено тук е направата на таратор и хайвер. Обяснява се какви продукти са необходими за направата им.

    С темата „Дребни ремонти в къщи“ на учениците от 4-ти клас се дават насоки за това как да осъществяват някои малки и дребни поправки в къщи. Затвърдяват се знания за дървесина, дървен и пластмасов фурнир чрез даване на правила за осъществяване на малка мебелна поправка-отстраняване на петна върху лака, които загрозяват поправка на фурнира на мебелите и отстраняване на въздух под фурнира на пресен въздушен мехур и стар такъв; подмяна на счупено или зацапано парче фурнир; поправка на тапети.

Коментари