Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Методика на организиране и провеждане на техническото конструиране и моделиране в 1-4 клас

Конструктивно-техническа извънурочна дейност

     Общественото развитие и усъвършенстване зависи от много фактори, но главно и определящо е състоянието на научно-техническия потенциал на една държава. Ето защо работата с децата още от началното училище по наука и техника трябва да заема важно място в образователната система. Това е първата степен, с която се поставя началото на системна творческа трудова дейност, от която зависи бъдещето развитие и анализиране на отделната личност. Тази дейност се организира най-вече чрез извънурочна форма на работа, но може и чрез урок.

     Учебната програма по конструиране и моделиране в 1-ви клас трябва да осигурява задълбочаване на знанията за техническите обекти и техническите средства, за измененията, които настъпват в нея в резултат на творческия труд на човека. Учебния материал предвижда усъвършенстване на умението на учениците за творческо пресъздаване на технически обекти в рисунки, модели и макети; развитие на въображението и пространственото мислене, дава елементарна подготовка по дизайна, повишава техническата и организационна култура на децата.

Методика на организиране и провеждане на техническото конструиране и моделиране в 1-4 клас
   По време на заниманията учениците се поставят в естествени работни условия, при които те могат свободно да обменят мисли, да наблюдават, да обсъждат своите разработки. Например при темите „Безопасно движение на улицата“ , „Безопасно движение с ЖП транспорта“; „Безопасно движение с воден транспорт“. На учениците се предлага да изработят превозни средства: автобус, влак, лодка. Дава се възможност всеки сам да се ориентира какъв модел да изработи. Учениците се приучват да работят по разгъвка и по модул образец на лодка проблемни задачи при монтажа на кабината на лодката, правят сравнения, изпълняват технологични операции, усъвършенстват някои от изучените операции при изработването на различни превозни средства, формират се умения за опазване живота и здравето на улицата.   При работа по темите „Жилище за хората“, „Жилище за домашния любимец“, „Сгради и жилища“, „Вълшебства от хартия“ и др. , на учениците трябва да се дава възможност да: проектират, планират, предлагат идеи, проучват, конструират и моделират конструкция и образец, да свързват различните елементи и модули, да сглобяват и разглобяват части от изделия, да изработват от отпадъчни материали модули. Изработват модули от плосък листов  материал, изработват силуетни форми, макети чрез биговане, научават основните действия при огъване и свързване на хартия чез преплитане и залепване или с подлепящ материал.

    Конструирането и моделирането носи голямо естетическо удовлетворение от крайния резултат, от играта и емоциите, вложени в тях. Основните задачи към които ще се насочат усилията на преподавателите са:

  • разширяване и задълбочаване на знанията, уменията и сръчностите получени по технологии и предприемачество , математика и др;
  • да развива конструктивно мислене, да дава нови знания и умения;
  • да откриват противоречия, да довеждат всяка работа докрай;
  • да развива индивидуалните способности, наклонности, дарования;
  • да възпитава любов, уважение и готовност за труд.

   Това, на което може да се опре учителят в 2-ри клас е на умението на учениците да измерват дължини в см, да работят с пластичен материал, възможност за пространствено решение на задачите, работа с готови конструкции дадени в чертеж, разгъвка, възможност да се замисли върху основни принципи и логично да преоткрива елементарни закони без да ги формулира и т.н.

     При осъществяването на методическите цели, при конструирането и моделирането в 3-ти клас, трябва да се отчита по-големия обем информация и натрупан опит. Физическото укрепване на детето позволява в конструкторската работа да се въведат по-сложни технологии.

    В 3-ти клас могат да се използват нови материали-тънки листове пластмаса, стиропор, фурнир и др. Темата „Розетка от фурнир“ има за цел да се запознаят учениците с физични, механични и технологични свойства на фурнира; формиране на умение за обработка на фурнир. Усъвършенстват се умения за оразмеряване и чертане, възпитава се естетически вкус, трудолюбие, другарска помощ.

    При всички случаи в процеса на конструктивното търсене се усъвършенстват и диференцират изпълнителската, организационната, конструкторската и елементарна изобретателска дейност на третокласника. С моделирането на „Самолет 1-ви вариант“ и „Самолет 2-ри вариант“ се формират умения за работа с картон. Откриват се основните части на самолет 1-во върху картона с отпечатаните контури. Спазват основния технологичен алгоритъм: изрязване, биговане, прегъване, лепене, пробиване на отвори- с шило и ножица, сглобяване с шарнири, оцветяване или апликиране.

    Втори вариант на самолет протича със задачата да проектират самолет върху модула мрежа-развива се конструкторското мислене, уважение на труда на авиоконструкторите. Изработения самолет се сглобява, по желание се оцветява, обсъждат се измененията в конструкциите.

    Въпреки, че преобладаващата част от времето е предвидена за работа по образец с инструкции, учениците по-често започват да проучват, предлагат и дискутират идеи, проверяват и тестват образци, изделия и модели.

     Учебната програма за 4-ти клас включва широко разнообразие от теми, проблеми и дейности които доразвиват и надграждат придобитите в предните класове знания, умения и отношения. Усвояват знания за получаване на металите, за техните профили; за качествата им и за тяхното приложение. Начини за рециклиране на металите. Изработване на изделия от тел и ламаринени кутии.

     При използване на ламаринени заготовки и клещи, учениците изработват „форми за сладки“. Дават се знания за физичните, химичните, механичните и технологични свойства на металите и сплавите.

     За четвъртокласници се въвеждат в лабиринта на електротехниката. Правят се опити с електричеството, свързване на електрическа верига; запознаване с електрическа схема и с правилото за свързване на електрическа верига. Темите „Фасунга за малка крушка“ и „Електрически прекъсвач“ спомагат за усвояване на знания и усъвършенстване на уменията за обработка на листов метален материал, умения за техническо планиране. През първите 2 часа изработват фасунга за малка ел. крушка чрез самостоятелно оразмеряване, изготвяне на чертеж и изработване, а през вторите 2 часа електрически прекъсвач. Работят с ламаринени и дървени разработки, винтчета, гайки, клещи, отвертка.

     Чрез всяка методическа единица у учениците може и трябва да се формира позитивно отношение към труда, техниката и технологиите. Създадени са условия за изборност, за развитие на знание и умения на успяващите ученици чрез допълнителни задачи; за творчески решения; влизане в роли; решаване на проблемни ситуации и поемане на отговорност. Интегрират се знанията на учениците по всички учебни предмети. Формират се технически, екологични, здравни, икономически и граждански знания и умения.

Коментари