Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Екологична (природолюбителска и обществено полезна)дейност. Методика на организиране и провеждане

  

Екологична (природолюбителска и обществено полезна)дейност

   Необходимостта от опазване, съхраняване, разумно използване и възпроизводство на природата постави пред училищното обучение и възпитание един нов и много актуален проблем – формиране на екологическо мислене и съзнание.

     В преоткриването, осмислянето и решаването му трябва да вземат участие всички, дори и учениците от начална училищна възраст, ето защо в новата програма по труд , техника и технология се отделя значително място за учебни задачи, свързани с формирането на екологичната култура на учениците.В общественополезния труд трябва да вземат участия всички ученици през цялата учебна година.

     Трудът в училище има голямо значение, тъй като той е систематичен, ежедневен, приобщава учениците към училищното обкръжение, кара ги да се чувстват стопани, да пазят училищните порядки.

     Важен момент от възпитанието на учениците е това, че те трябва да разберат целта на независимия делничен труд, необходим за поддържане на нормални условия за работа в класното общество и училището.

     Съществува  разнообразен по форма и съдържание общественополезен труд , проведен и извън училище – помощ в селското стопанство, участия в озеленяването на селото, квартала и почистването им от книжки отпадъци, грижи за паметници, участие в групи за оказване на безкористна помощ на болни и стари хора, грижи за по – малки деца и др.

    Често пъти в определените за 2 и 3 клас тематични единици от извънурочни дейности избрани по избор има преплитане на екологична – природолюбителска с обществено – полезна дейност. За 2 клас тава са темите „Изработване на сбирки и сувенири от природни материали“, „Да озелениш училищния двор“ - тематични единици , които изискват дейности за опазване на родната природа. По време на излет до близката гора още в началото на учебната година във 2 клас се поставят задачи, свързани с опазване на природата в родния край и екологичната дейност.

     В 3 клас се осъществяват следните по – характерни извънурочни екологични и общественополезни дейности: поправка на повредени книги от училищната библиотека или читалището в града, събиране на билки, диворастящи плодове и др.

     Характерното за екологичното обучение в 3 и 4 клас е посещението на река, езеро, блато, язовир, морски бряг, като вниманието на учениците се насочва към осмисляне за значението на водата за живота и необходимостта от това водните източници в световен мащаб да бъдат винаги чисти.

     Предвидени са екологични екскурзии до строеж, заводи или фабрика, в които учениците да се запознаят с модерно промишлено производство, да се подчертаят начините за опазване чистотата на природата и новите технологични технологии.

     Тематичните единици „Да пазим растенията“ , „Вредители по растенията“ изискват също излизане извън рамките на затвореното кабинетно или класно обучение. Наблюдава се работата в частните и колективните земеделски стопанства, грижата за културните растения, механичната борба с вредители, гризачи, пояси и др.

     Децата участват в залесяване и засаждане на малки фиданки от бързорастящи дървесни видиве, събират различни семена, залагат опити с тях. В тази връзка, е момента да се запознаят децата със същността за „запинга“, при който една картина внезапно се сменя с друга, теренът изненадващо пропада или се издига по естествен или изкуствен начин, пред очите изниква ту фонтан, ту басейн, ту канал, ту езеро, ту водопад. Изобщо водата има първостепенна роля в този пейзаж, наситен с най – различни естествени аромати от цветя и растения. На този фон присъствието на класическите скулптурни фигури, украсяващи някогашните паркове е съпроводено с естествено вградените в тази среда археологически находки, които напускат музите и се превръщат в самобитен декоративен елемент сред самата природа.

Коментари