Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Примерно разпределение на учебните задачи, които могат да се поставят за решаване в часовете по екология – характер и методика

     Изграждането екологичната култура на учениците се осъществяват с помоща на 3 типа задачи: изследователски, приложни, конструктивни и практико – оценъчни. В рамките на обученирто по труд, техника и технологии в началното училище и главно в учебното съдържание по екология за 2 и 3 клас се планират и реализират редица практически задачи за изработване на предмети с различно приложение от природни материали, глина и др.

Примерно разпределение на учебните задачи, които могат да се поставят за решаване в часовете по екология – характер и методика

     Началото на изграждане на елементи от екологичната култура на децата се поставя още в 1 клас, като се посочват примери за екологическо поведение (или за разрушения). За целта се планират и провеждат учебни екскурзии. Организирането на такава екскурзия изисква учителят добре да познава местността, като предварително се набелязват точно маршрута и обектите за наблюдение и анализ. Необходимо е в началното училище екскурзии да се провеждат два пъти годишно.

     Още в 1 клас при обучение по труд, техника и технологии се планират теми, в които децата се запознават със селскостопанския труд, с различни дейности и професии, грижат се за растенията в стаята, провеждат опити и наблюдения, засаждат цветя.

     Целите на екологическото обучение в началното училище изискват то да бъде поставено на широка изследователска основа. Това налага още в 1 клас у децата да се формират умения за самостоятелно наблюдение, за проследяване на промените, които настъпват с отделните природни фактори през различните сезони или при нарушаване на екологичното равновесие.

     При наблюдение на живата и не живата природа в часовете по екология учителят може да постави на учениците следните примерни задачи за опазване елементите на природната среда:

Нежива природа

  • Въздух- Измерване температурата на въздуха на мястото на учебната екскурзия.
  • Вода- Проследяване сезонните промени на реките, езерата, язовирите.
  • Почва -Проследяват се сезонните почвени изменения.
  • Слънце-Определяне особеностите на слънчевото греене през лятото и зимата.
  • Вятър- Определяне силата и посоката на вятъра.
  • Небе- Посочване причините за измененията на небето през отделните годишни времена.

Жива природа

  • Растения- Определяне вида на различни тревисти растения. Разпознаване на билките между тях. Класифициране и съхранение на билки.
  • Листа - Събиране на листа от различни дървесни представители, сравняване по цвят и форма, видово класифициране. Хербаризиране на листа.
  • Плодове -Събиране на опадали плодове и определяне вида им.
  • Насекоми- Определяне на местообитанието им. Описание, разпознаване и назоваване на насекоми.
  • Птици и животни- Разпознаване на различни видове птици. Пролетни птици. Описание на птиците, които се срещат през пролетта, лятото, зимата.
  • Човек - Как хората влияят на природата? Как могат да я защитят? Човешката дейност в паркове, градини, на полето, в гората. Грижи за горските животни. Към тези задачи могат да се добавят и допълнителни-за системни наблюдения на отделни природни фактори през годината. 
Посочените задачи се усложняват във всеки клас с въвеждане на нови условия.


Коментари