Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Методиката на обучението по български език като научно-приложна дисциплина.

Методиката на обучението по български език като научно-приложна дисциплина.

     Методиката на обучението по български език е педагогическа наука, която преследва спецификата и характеристиките на учебния процес по български език. В този контекст следователно се разглеждат обектът  и предметът  на методиката. Обектът на методиката е учителят по български език, който организира и провежда обучението на учениците от съответния клас, т.е. като педагогическа наука методиката по български език изследва целенасочено дейността на учителя в часа, а не дейността на учениците.

      Предметът на методиката  на обучението по български език е взаимодействието на учителя и учениците за постигане на целите на обучение. В този смисъл методиката изследва основните методически понятия и тяхното приложение в училищната практика.

     Взаимодействието между учителя и учениците става на базата на текстова ситуация (педагогически текст - общуване). Трябва да има задължително мотив за общуването, за да се постигне някаква цел. Цел на преподавания мотив на ученика (потребността).

     Целите на обучение определят учебното съдържание. Урокът се реализира чрез определени методи и похвати. Осмислянето на ситуацията се осъществява чрез работата на учителя като предоставя информация.

     Методиката изследва педагогическия процес от гледна точка на учителя, а всички елементи, осигуряващи това взаимодействие образуват т.н. методическа система. 

     Цели на методиката на обучението по български език - да систематизира основните педагогически закономерности, проявяващи се в практиката на обучението по български език и да формулира методически препоръки за организацията по обучението в училище. Друга цел е да адаптира основния дидактически апарат към спецификата на учебния предмет български език.

Решават се  теоретични и практически задачи:

  • Теоретичните задачи предполагат изследване на основни закономерности в организацията на обучението и определяне на терминологичния апарат, с който си служат учителите. Тук се правят теоретични обобщения, свързани с изучаването на отделни раздели от науката за езика, както и за най-актуалните педагогически методи и похвати. Този кръг от задачи се решават от специалистите по методика, които имат съответната теоретична подготовка (лингвистична и педагогическа).
  • Практическите задачи ги решават действащите учители, защото те са хора, които обобщават и описват опита си, за да може той да се ползва от педагогическа колекция.

     Фактът, че методиката решава, както практически така и теоретични задачи определя нейния приложно-научен характер. Науката е научно-приложна.


ВИЖТЕ ОЩЕ: 


Коментари