Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Урокът по селскостопански труд и агроекология в 1 клас.

 

Урокът по селскостопански труд и агроекология в 1 клас.
   В първи клас тематичната единица “Грижа за цветята“ се провежда в природния кът. Той се обзавежда в най-светлата част на класната стая или училището-коридори, тераси, вестибюли или в оранжерията на открито. Изложението е подходящо да бъде югоизточно или югозападно. Растенията се поставят на прозорците или на поставки и цветарници до тях. Различните саксии с растения се внасят постепенно в природния кът. В тази начална училищна възраст много подходящи за отглеждане са растения с красиви цветове и едри гладки листа, които лесно се почистват. Масите и шкафовете, върху които се поставят сандъчетата със заложените опити в тях, саксиите с цветята и различните насаждения, трябва да се покрити с пластмаса или стъкло.

     Природния кът е своеобразна лаборатория за децата, в която се провеждат наблюдения и опитно-практическа работа. От учениците се изисква да изпълнят определени трудови задължения, да проведат системни наблюдения, елементарни опити с луковици, семена, клонки, да търсят причинно-следствени връзки, да правят елементарни обобщения, да осмислят природните явления.

     В никакъв случай не се препоръчват опити със семена, оставяне на влажен памук или попивателна хартия, които след покълването им се оставят да загинат, и опити, с които се доказва, че умират. Ако се правят такива опити от малките ученици, чрез тях не се възпитава правилно отношение към растенията.

     Учениците се запознават с основните технологии на отглеждане и грижи за стайните растения, запознават се с инструментите за отглеждане на цветя, овладяват дейности свързани с грижите за цветята-грижи за осигуряване на хранителна среда-подхранване с минерални торове, осигуряване подходяща влажност на почвата-осигуряване на условия за дишане на растенията-почистване на листата, оросяване, разрохкване, осигуряване подходящи климатични условия-осветеност, температурата, проветривост, грижи за укрепване на растенията-оформяне на разклоненията, премахване на изсъхнали клонки, цветове, листа и укрепване с подпори. Организирането на обучението по тази тема изисква осигуряване на условия за непрекъснато наблюдение върху развитието на растенията.

     Децата от 1-ви клас усвояват знания за получаване на плодове и зеленчуци от „Нашата градина“. Те трябва да знаят как се получават основните хранителни стоки, някои прости правила за тяхното обработване, за тях се полагат много грижи, опазване от вредители. Научават се да обработват плодовете и зеленчуците:

  • измиване 
  • нарязване 
  • комбиниране
  • почистване
  • подреждане
  • овкусяване

     Децата в 1-ви клас самостоятелно се грижат за птиците и животните в природния кът и стопанският двор на училището. Хранят ежедневно рибките в определено време (сутрин) като насипват храната по мярка, почистват и презареждат с чиста вода аквариума. Чрез тези часове децата получават теоретична информация за това как се гледат животните и птичките прилагат на практика знанията си. Хранят ежедневно по 2 пъти птичките с разни семена  и зелена трева, наливат им всеки ден чиста вода със стайна температура, почистват системно клетките им. Грижата за зимуващите птици се състои в правене на хранилки и редовно поставяне на храна в тях.

     Беседата включва информация за това какъв е животът на птиците (врабчета, синигери, кълвачи) през зимата, как продължава тяхната полезна дейност за унищожаване на вредителите. В процеса на труда у децата се възпитава грижливо отношение към животните.

     Отделя се внимание върху грижите за гората, тревната площ, цветната алея, като се излиза на открито. Ако наблизо няма гора, много е удобно урокът да се проведе в двора на училището. За тази цел той трябва да бъде добре уреден, да има различни дървета, храсти, тревни площи, цветен участък.

    Учениците се разделят на групи по трима четирима , почистват от битови отпадъци тревните площи, ограждат ги с камъчета, които след това могат да се боядисат с бяла боя (с помощта на големи четки). Друга група окопават с малко мотики цветята и лехите, откъсват сухите листа и стъбла. Индивидуално всяко дете може да полее с малка лейка няколко стръка трева и цветя. Ако цветната алея е оградена с цветни храсти, с показ и специален инструктаж сухите стърчащи некрасиво листа и клонки с ножица.

     Когато урокът се осъществява под формата на екскурзия до близката гора, се изисква от децата съсредоточено наблюдаване на различни природни обекти, поставяне хранилки на птиците и храна и вода в тях, разчистване на сухите клони, бране на билки и гъби с ножче, каптиране на изворчета, ограждане на мравуняци. Дейността продължава и в извън урочните занимания по екология и обществено полезен труд.

      За урока на тема „Весели животни“ децата трябва да отидат на гости на баба и дядо на село и да се запознаят с обитателите на един селскостопански двор-овце, кокошки, патици, прасета, коне и д.р., и грижите, които се полагат за тях. Може да се проведе беседа на тема „С какво са полезни животните за човека“. Запознават се децата с работата на полето, в зеленчуковата градина и овощната градина. При възможност се провеждат занимания, придружени с трудова дейност. Целта на обучението е в процеса на селскостопанския труд и опит на работа учениците от 1-ви клас да добият много качествени, макар и елементарни знания, а именно:

  1. За правилното си развитие всяко растение се нуждае от влага, хранителни вещества, топлина и светлина. Тези изисквания са различни за отделните растения: кактуса има нужда от малко влага; латинката изисква много светлина и топлина
  2. По-едрите семена се сеят по-дълбоко в земята, а дребните семена на магданоз, моркови по-плитко.
  3. Растенията се размножават чрез семена или част от растения-клонки, коренище, луковица.

Коментари