Структура на урока по литература

Урокът по селскостопански труд и агроекология в 2 клас.

     Във втори клас са предвидени следните теми за трудова дейност: „Природна аптека“-обектите за работа са лайка, риган, невен, цикория, шипка, липа. Извършват се наблюдения върху условията и времето за развитие на билките. В уводната беседа се дава информация за значението на билките. Какво може да се приготви от тях, как трябва да се берат и съхраняват, за различните видове билки и за това къде виреят. Посочват се различията по качества-форма, цвят, аромат и др. Тази тематична единица се провежда в един урок в два часа през пролетта.

Урокът по селскостопански труд и агроекология в 2 клас.

     Други теми, предвидени за 2-ри клас, са „Събиране и съхраняване на природни материали. Работа с тях“, както и „Изработване на сбирки и сувенири от природни материали“. Акцентира се върху разнообразието от природни материали в гората, в полето, край морето-листа, шишарки, рапани, кестени и др. Практическата и самостоятелната работа на всяко дете в свързана с подбор на желания природен материал и модел на работа. Тематичната единица за изработване на сбирки и сувенири от природни материали е едно продължение от предходната тема. От голямо значение е предварителният избор и подготовка на материалите, както и тяхното съчетание. Осъществява се показ от учителя на действията, обслужващо тази трудова дейност.

     При темите „Градина на прозореца“ , „Работа в живия кът“ , „Отглеждане на кактуси“-обекти за работа са декоративните цветя-мушкато, фикус, карамфил и др. Извършват се наблюдения върху появата на корени по време и условията на развитие.

     В уводната беседа се дава информация за значението на цветята при почистването на въздуха в стаята, за това, че те носят радост и естетическа наслада. Изясняват се случаите на сватба, 8 март, посрещане на рождени дни и др. празници, които не могат да се осъществят от българина без наличието на много и най-различни цветя. Тук е моментът децата да разберат, че цветята се размножават чрез семена, чрез вкореняване на части от клонки, листа, части от листа, наречени резници. Изяснява се че вкореняването на резниците, след като те са подготвени, се осъществява по няколко начина: чрез натопяване в съд с вода, чрез засаждане в съд с пясък или перлит на дълбочина 1-2 см. Работата  на всяко дете е свързана с подбор на желаното цвете, с отрязване от майката-цвете на определен вид резник и подготовката му за вкореняване, поставянето им на подходящо място-топло и влажно. Грижат се за тях като редовно ги поливат. На учениците се разяснява необходимостта от това, вкореняваното стъбло на всяка цена да се засади в почва с подходящ състав за да може да расте и да се храни. От голямо значение е изборът на саксия за стайните растения, които зависят от кореновата система на растителния вид. Осъществява се показ от учителя на действията, необходими за засаждане на растенията, уводен инструктаж пред целия клас. Практическата работа изисква крехкото растение да се постави внимателно по средата на саксията и то на такава дълбочина, на която е било при вкореняването. Почвената смес (тор и почва) се засипва като покрива корените и леко се притиска с пръсти. След засаждане на растението се полива, в зависимост от вида му отгоре в саксията или в чинийката под нея. Разяснява се, че за всяко посадено цвете грижите трябва да продължат с разрохване на почвата и почистване на изсъхналите листа.

       Следващите тематични единици- „Да посадим сами дръвче“ и „Да озеленим училищния двор“ имат опитно-практически характер. Учителят дава много теоретична информация в началото на урока за дейностите засаждане, окопаване, плевене, поливане и др., как да се предпази дръвчето от гризачи през зимата, ролята и значението на дърветата за човека и околната среда, как да опазва природата в родния край. Градинските цветя са необходимост за украса на училищните градини.

     Селскостопанският труд придобива по-голяма привлекателност за учениците и интереса към него чувствително нараства, когато наред с практическата дейност свързана с отглеждането на различни култури, се запознават и извеждат определени опити за установяване влиянието на различни фактори на средата върху нормалното развитие на растението, върху качеството и количеството на получаваната от тях продукция.

     Основни методи, чрез които се получават знания за селскостопанските растения и тяхното отглеждане са наблюденията и опита. Това са важни методи за изследване на природата. Чрез наблюдението научаваме онова, което природата откриват пред нас. Опитът ни отвежда по-нататък: открива ни онова, което природата крие, което е недостатъчно за наблюдение.

Уроците по селскостопански труд и агроекология по класове:

Коментари